Истраживање показало

Ево зашто електрични аутомобили изазивају већу мучнину у вожњи

  • Извор: Б92
  • 24.06.2025. 19:40

У 2024. години, 22% свих продатих нових аутомобила у свијету били су електрични, у поређењу са 18% у 2023. години.

Ипак, све већи број истраживања, али и корисничких искустава, показује да се људи чешће осјећају лоше током вожње у електричним возилима него у класичним аутомобилима на бензин или дизел.

Друштвене мреже преплављене су објавама путника који се жале на мучнину док сједе на сувозачком или задњем сједишту електричних аутомобила, као и питањима забринутих потенцијалних купаца, пише Гардијан.

Ипак, постоји научно објашњење зашто неко може осјећати већу мучнину у електричном аутомобилу, откривају научне студије.

Колико ће коштати паркинг у Бањалуци

Колико ће коштати паркинг у Бањалуци

"Већа учесталост мучнине у електричним возилима може се приписати недостатку претходног искуства, како као возача, тако и као путника, гдје мозак нема тачне процјене сила кретања јер се ослања на претходна искуства са другим типовима возила", рекао је Вилијам Емонд, докторанд који проучава болест кретања на Универзитету за технологију у Белфор-Монбелијару у Француској.

Иако су електрична возила све популарнија, возила са моторима са унутрашњим сагоријевањем и даље доминирају. Људи имају дужу историју искуства са бензинским аутомобилима, па су им познатији њихови специфични покрети.

Ако је неко већину живота провео у аутомобилу са класичним мотором, његов мозак очекује убрзање након карактеристичног звука мотора – упозорење на промјену брзине. У електричном возилу, електромотор не производи такве звуке.

Из куће украдена тренерка и 3.500 КМ

Из куће украдена тренерка и 3.500 КМ

Поред опште непознанице, истраживања су показала повезаност између специфичних карактеристика ЕВ и појаве мучнине.

Студија из 2024. године закључила је да постоји јака корелација између интензитета мучнине и вибрација сједишта у електричним возилима, док је истраживање из 2020. године указало да одсуство звука мотора у електричним аутомобилима може значајно допринијети осјећају мучнине.

"Ако смо навикли да путујемо у возилима која нису електрична, навикли смо да тумачимо покрете возила кроз сигнале попут броја обртаја мотора, вибрација и обртног момента. Путовање у електричним возилу представља ново окружење за мозак, које захтијева адаптацију", објашњава Емонд.

Још један фактор је регенеративно кочење, карактеристично за електрична возила – процес при којем мотор претвара кинетичку енергију приликом кочења у електричну и складишти је у батерији.

Тасту разбио главу циглом, па га претукао

Тасту разбио главу циглом, па га претукао

Овакво успоравање има нискофреквентни карактер, што значи да возило успорава постепено и глатко, а не нагло. Такво успоравање, према истраживањима, често се повезује са вишим нивоима мучнине.

Студија из 2024. године сугерише да регенеративно кочење може бити један од главних окидача за "болест кретања" у електричним аутомобилима.

Аутори су написали: "Наши резултати потврђују да виши ниво регенеративног кочења може изазвати мучнину."

Сматра се да болест кретања настаје због несклада између различитих сензорских сигнала које мозак истовремено прима о кретању тијела. Конкретно, долази до конфликта када унутрашње ухо (задужено за равнотежу), очи и тијело шаљу различите информације мозгу.

"Што више знамо о сопственом кретању, боље можемо да предвидимо силе које ће дјеловати на нас – а то је кључно за контролу мучнине. Али када мозак предвиди једну силу, а доживи другу, долази до тзв. неуралног несклада", каже Емонд.

Појачана фреквенција саобраћаја на једном граничном прелазу

Појачана фреквенција саобраћаја на једном граничном прелазу

"Ако тај несклад потраје, може прећи праг и изазвати аутоматске реакције тијела као што су симптоми мучнине."

Могућност да предвидимо покрет аутомобила кључна је у вези са појавом мучнине, због чега је рјеђе осјећају они који управљају возилом – они знају шта слиједи.

Ова интеракција између очекивања кретања и стварног покрета може бити разлог зашто се ЕВ возила више повезују с појавом мучнине, јер пружају мање назнака о томе шта ће се догодити.

"Када откривамо ново окружење кретања, мозак мора да се привикне, јер нема претходно искуство у таквом контексту. Зато, на примјер, готово сви осјете мучнину у окружењима без гравитације", закључује Емонд.

Како број власника електричних возила расте, неки истраживачи већ траже рјешења за ову специфичну врсту мучнине.

Може ли скупља вода спасити бањалучки 'Водовод'?

Може ли скупља вода спасити бањалучки 'Водовод'?

Неколико научних радова сугерише да би болест кретања у аутономним ЕВ-овима могла да се ублажи помоћу визуелних сигнала, као што су интерактивни екрани и амбијентално освјетљење, или вибрационих сигнала који би путницима омогућили да предвиде кретање возила и тако смање осјећај мучнине у стомаку током вожње.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови: