Квар хидрауличног система довео је до тога да се стајни трап бомбардера Нортроп Груман Б-2 Спирит искриви током слијетања, што је изазвало пожар и довело до отписа авиона, утврдила је комисија за истрагу несрећа. Познат широј јавности као бомбардер-стелт, Б-2 је најскупљи авион икад произведен, са цијеном од преко 2 милијарде долара по авиону, укључујући цијели програм и накнадне надоградње.
У извјештају који су прошле недјеље објавиле Америчке ваздухопловне снаге (USAF) такође се наводи да је структурни дефект стајног трапа допринио инциденту, као и погрешна одлука команданта ватрогасне службе да одмах не употреби пену за гашење пожара.
Б-2 из 509. бомбардерског крила на ваздухопловној бази Вајтман у Мисурију, назван „Спирит оф Хаваји“, полетио је ујутро 10. децембра 2022. године и касније се вратио без инцидената.
Детаљи из извјештаја
Док се приближавао писти, пилот је спустио стајни трап. Сва три закрилца стајног трапа су се нормално отворила, али су онда „спојнице вентила десног стајног трапа отказале, што је изазвало брзи губитак хидрауличне течности и притиска у главном систему“, наводи се у извјештају.
Упозорења су се појавила у кокпиту, а рачунар авиона је прешао на резервни систем како би покушао да поново успостави притисак потребан за извлачење десног стајног трапа. Међутим, резервни систем је такође почео да губи хидрауличну течност и притисак, па је рачунар више пута пребацивао између примарног и резервног система, тражећи начин да спусти стајни трап.
Пилот је извео хитно спуштање десног стајног трапа, што је на крају било успјешно. Посада је обавијестила контролу лета да имају ванредну ситуацију због хидрауличног квара и да морају да слете. Ватрогасци, хитна помоћ и спасилачке екипе су одмах активиране у бази.
Точкови нису издржали: Крилом је растргао писту.
Одмах након слијетања, лијеви стајни трап, који није био закључан под тежином авиона, попустио је, односно изгубио је ослонац. Када су пилоти схватили да је десни стајни трап увучен и да авион заноси улијево, командант је преузео контролу и снажно повукао кормило удесно, „стојећи изнад сједишта и притискајући десну кочницу што је јаче могао“.
Лијево крило авиона вукло се стотинама метара дуж писте, при чему је бетон цепао врх крила до тачке пуцања резервоара за гориво, што је изазвало пожар. Авион се зауставио скоро километар од мјеста гдје је отказао стајни трап, остављајући за собом траг запаљеног горива. Пилоти су били неповријеђени и напустили су авион без катапултирања.
Грешка при гашењу: Вода на гориву које гори
Командант ватрогасне јединице наредио је да се пожар гаси само водом, вјерујући да посебну пену треба користити само као „посљедње средство“. Тек послије три и по минута дозволио је употребу пене, која је далеко ефикаснија у гашењу запаљивих течности.
Након што је спољашњи пожар дјелимично локализован, ватрогасци су се приближили авиону и угасили унутрашњи пожар ручним цријевима за воду. Међутим, око тридесет минута након слијетања, резервоар у лијевом крилу је експлодирао. То је приморало посаде да поново користе пену.
Десет минута касније, док су се ватрогасци поново приближавали, експлодирао је још један резервоар, снажнија детонација која је одбацила дио оклопа авиона ширине скоро два метра и скоро погодила ватрогасце, наводи се у извјештају комисије.
Ова друга експлозија отворила је пут унутрашњем пожару, омогућавајући ватрогасцима да директно усмјере пламен водом. Пожар је потпуно угашен око сат времена након несреће.
Комисија је утврдила да је основни узрок квар у хидрауличној спојници вентила, а да су структурни дефект главног стајног трапа и кашњење у кориштењу противпожарне пене значајно допринијели обиму пожара и штете.
Писта је поправљена за 27.500 долара, док су лијеви стајни трап и крило претрпјели штету већу од 300 милиона долара. Ратно ваздухопловство је сматрало поправке неисплативим и авион је повучен из употребе.
Најскупљи авион на свијету
Нортроп Груман Б-2, стратешки стелт бомбардер америчког ратног ваздухопловства, први пут је полетио 1989. године, а у оперативну употребу је ушао 1. јануара 1997. године. Ватрено крштење доживио је током агресије НАТО-а на Савезну Републику Југославију током операције „Савезничка снага“ 1999. године, а касније је учествовао у операцијама у Авганистану, Ираку и неколико удара на циљеве у Либији, укључујући недавно и на нуклеарна постројења у Ирану.
Од 21 произведеног Б-2 авиона, два су уништена у несрећама у мирнодопско вријеме. „Спирит оф Канзас“ је изгубљен у фебруару 2008. године током полетања са ваздухопловне базе Андерсен на Гуаму, срушивши се због техничког квара, а посада се безбједно катапултирала. Према званичним подацима САД, ниједан Б-2 авион није изгубљен услед непријатељских дејстава.
Када је Б-2 ушао у употребу 1990-их, сваки Б-2 је коштао око 1,2 милијарде долара, што га је чинило најскупљим авионом икад произведеним. Прилагођено инфлацији и додатним трошковима програма, цијена по јединици се сада процјењује на више од 2 милијарде долара. У употреби је остало 19 авиона, а планирано је да буду повучени из употребе почетком 2030-их, извјештава Defense News.
(Телеграф)