Циклон “Борис” који је потопио централну и источну Европу задаје главобоље и превозницима из Републике Српске у међународном транспорту, јер сваким даном кашњења на утовар и истовар робе трошкови се само гомилају.
Испричао је то “Гласу Српске” предсједник Удружења превозника за унутрашњи и међународни транспорт Републике Српске Никола Грбић, додавши да највише проблема имају возачи у Аустрији и дијелу Њемачке, гдје је чак и ауто-пут ових дана био поплављен.
"Дио пута око Рајне је био поплављен и наши возачи су чекали у колонама да се вода повуче. Не можемо на то утицати, мора се чекати, а то су углавном вишесатна чекања“, рекао је Грбић.
Додао је да због свега тога поједине испоруке касне.
"За око 90 одсто транспорта за земље Европске уније, поготово за Њемачку, заказани су термини и утовара и истовара и не можете доћи када хоћете, већ тачно у заказано вријеме. Уколико не стижете, оставе вас за наредна два, три дана, кад буду имали неки слободан термин да се утовари или истовари роба“, појаснио је Грбић.
Истакао је да све то и те како повећава трошкове превозницима.
"Возач је на путу неколико дана, његова дневница је од 80 до 100 евра, возио или чекао морате му платити дневницу и треба да му буде плаћено јер нико од тих возача није крив за временске неприлике због којих мора чекати. Све и да стоји читав дан мора нешто да једе и пије. Све то иде на рачун превозника, али тако је како је“, рекао је Грбић, додавши да се и превозници уздају у временску прогнозу која за наредних неколико дана показује стабилизацију времена.
Иако поплаве задају бројне проблеме многим превозницима, поједина домаћа предузећа успијевају пословати као и до сада, јер махом добијају сировину или пласирају своје производе у крајеве који нису под водом.
У дервентском предузећу “Металац МБМ” које 90 одсто својих производа пласира у Европу, истичу да им поплаве у европским градовима за сада не ометају пословање.
"Прије два дана смо послали камион недалеко од Беча, све је прошло без проблема. Надам се да ће тако бити и у наредном периоду“, истакао је директор и власник предузећа Слободан Голуб.
Он је подсјетио да су готово десет мјесеци наруџбе стално падале те да су у јулу и августу извезли све што су имали на залихама, чак 53 шлепера робе.
Са Европом сарађује и бањалучко предузеће “Бема” која из Италије, Аустрије и Чешке набавља материјал за обућу.
"Наруџбе су смањене, нема довољно производње, још проблеми у транспорту због поплава да нас задесе и не знам шта бисмо. За сада све функционише. Надамо се да ће послије свега тога потражња за обућом бити већа и да ће наши обућари и текстилци имати више посла“, рекао је директор “Беме” Маринко Умичевић.
Ситуација у Српској
Помоћник министра за водопривреду Милан Гаврић рекао је јуче да су у Српској нивои ријека у благом порасту, али да се не очекују нагли порасти који би довели до изливања.
"Свакодневно пратимо метеоролошке прогнозе. Не вјерујемо да ће иједан водоток доћи и до линије редовне одбране од поплава, али ћемо благовремено обавјештавати о потенцијалним проблемима“, навео је Гаврић.
Он је истакао да опрез увијек постоји када је ријеч о бујичним водотоцима који могу да настану у ситуацијама екстремних пљускова на микролокацијама, а што није могуће ни прогнозирати.
Када је ријеч о насипима на Сави и Дрини, Гаврић је рекао да су у стабилном стању и да се редовно одржавају.