Електронски Старт-Стоп систем, који аутоматски гаси и пали мотор аутомобила када возило мирује, могао би ускоро постати ствар прошлости у САД.
Овај систем, који је постао готово обавезан у модерним аутомобилима због својих наводних еколошких предности, нашао се на удару нове Трампове администрације која га сматра непотребним и непрактичним.
"Потпуно је бескорисна", рекли су.
Систем је дизајниран да смањи потрошњу горива и емисију C02 тако што аутоматски гаси мотор када аутомобил стоји, на примјер на семафору док је црвено свјетло. Када возач притисне квачило или гас, мотор се поново пали.
Популарност Старт-Стоп функције драстично је порасла посљедњих година. Подаци показују да је 2016. године била присутна у само 9 процената аутомобила, док је 2023. године тај број скочио на чак 65 процената возила на тржишту.
Ли Зелдин, челник америчке Агенције за заштиту животне средине (ЕПА), најавио је на друштвеној мрежи Икс да Трампова администрација планира да промијени правила везана за ову технологију.
Трампова администрација креће у борбу против непотребних прописа
"Старт-Стоп технологија: гдје се ваш аутомобил гаси на сваком црвеном свјетлу како би компаније добиле трофеј за учешће у борби против климатских промјена. ЕПА је то одобрила, а сви то мрзе, па то поправљамо", написао је Зелдин.
Start/stop technology: where your car dies at every red light so companies get a climate participation trophy. EPA approved it, and everyone hates it, so we’re fixing it. pic.twitter.com/zFhijMyHDe
— Lee Zeldin (@epaleezeldin) May 12, 2025
Ова најава долази након што је предсједник Трамп обећао укидање непотребних намета и прописа. Једна од његових извршних наредби из јануара прописује да агенције попут ЕПА-е морају да укину најмање 10 прописа за сваки нови који уведу.
Старт-Стоп систем први пут је увела компанија Тојота још 1970-их година, а током година постајао је све чешћи стандард како су еколошке мјере за емисије возила постајале строже. Многи возачи, међутим, жале се на непријатност система, укључујући трзаје приликом поновног паљења мотора, одложено реаговање при потреби за брзом акцелерацијом и потенцијално додатно хабање мотора због честог паљења и гашења.
Ова одлука могла би значајно утицати на аутомобилску индустрију и будуће стандарде ефикасности горива, али и изазвати дебате између заговорника заштите животне средине и оних који сматрају да су одређене еколошке мјере превише наметљиве за свакодневне кориснике.