У току је израда новог Закона о безбједности у саобраћају који би требало да буде готов до краја 2025. године, а грађани Србије имају прилику да дају конкретне приједлоге за његово унапрјеђење.
До сада је на адресу Агенције за безбједност саобраћаја (АБС) стигло више од 150 приједлога, а сваки од њих разматра радна група коју чине представници МУП-а, министарства, академских и научних институција, невладиних организација, као и правосуђа.
Како истиче Милан Илић, савјетник директора Агенције за безбједност саобраћаја (АБС), нови Закон о безбједности у саобраћају се израђује из два разлога.
Први разлог је усклађивање са прописима Европске уније, а други, отклањање недостатака постојећег закона, са јасним циљем - унапрјеђења безбједности и смањења броја саобраћајних незгода са тешким посљедицама.
"Формирана је радна група у којој је МУП носилац, а коју чине сви субјекти безбједности саобраћаја, од министарстава, преко факултета, НВО, удружења, чак су и судство и тужилаштво укључени у овај процес", открио је Илић.
Истиче да је до сада на мејл адресу АБС-а, zobs.predlozi@abs.gov.rs, стигло више од 150 приједлога и сваки од тих приједлога је дошао у радну групу на којој се расправља о тој теми. Постоји чак 18 измјена о којима се говори и које би требало да буду део новог Закона о безбједности саобраћаја.
Ово су неке од најстрожих измјена које би требало да ступе на снагу:
Трајно одузимање возила
Једна од најозбиљнијих новина односи се на могућност трајног одузимања возила возачима који учестало чине тешке саобраћајне прекршаје.
"У пракси се дешавало да исти возачи, након скраћених поступака, врло брзо поново добију возило које им је претходно одузето, и да наставе са ризичним понашањем. Нови закон предвиђа оштрију реакцију система", каже Илић.
По новом ЗОБС-у за поновно чињење тих прекршаја и послије двије правоснажне осуде, возачи би, умјесто привремено на двије године, сада трајно остајали без својих аутомобила.
"Возачи који су извршили тешке прекршаје у кратком временском року веома су ризични. Пракса ја показала сљедеће: Да је свако то возило било одмах враћено јер је поступак био рађен по скраћеном поступку. Како је поступак завршен скраћено, тако је за скраћено вријеме и враћено то возило. Имали смо случај да је неколико лица више пута било одузето возило и више пута враћено", објашњава Милан Илић.
Увођење алко-брава у возила
Такође, оно што је изазвало велику пажњу у јавности јесу алко-браве. Подаци Агенције показују да је алкохол присутан код возача у око 11% саобраћајних незгода са настрадалим лицима.
Приједлог је да се уведу такозване алко-браве које онемогућавају покретање возила док возач не докаже да нема алкохола у организму. Посебно се разматра обавезна уградња ових уређаја за вишеструке прекршиоце!
Промјена форме пробне возачке дозволе
Млади возачи више неће имати пробну возачку у досадашњем облику. Умјесто тога, добијали би стандардну возачку дозволу са посебним кодом који означава ограничења која важе на територији Србије.
"На тај начин, млади возачи ће моћи да возе и у иностранству, што до сада није било могуће. Ова измјена је резултат бројних захтјева младих и њихових родитеља", наводи Илић.
Строже казне за невезивање појаса
Према истраживању АБС-а, постоји значајан потенцијал за повећање употребе сигурносног појаса увођењем строжих казни – не само за путнике, већ и за возаче ако путници нису везани. Планира се да и возачи у путничким возилима сносе одговорност уколико лица у њиховом возилу нису везана, открива Илић.
"Морамо бити храбри и прагматични са новим рјешењима, ако то може спасити и један једини живот у саобраћају", наглашава Илић.
Тако да, према ријечима, Милана Илића, постоји могућност увођења ове измјене у нови Закон о безбједности саобраћаја.
Шта су све грађани предлагали
Када је ријеч о приједлозима грађана који су стигли на мејл адресу АБС-а, било их је више од 150, а груписани су у неколико група.
"Неки су већ нашли мјесто у нацрту закона, а сви се разматрају у радној групи", истиче Илић.
"Грађани сами сугеришу да се повећа безбједност кроз обуку и едукацију учесника у саобраћају. То је за нас сигнал да се пооштре процеси едукације, односно припремне наставе за возаче", додао је.
Такође, грађани су предложили дигитализацију пријаве прекршаје и ефикасније контроле саобраћаја од стране Саобраћајне полиције.
"Грађани сагледавају савремене напретке технологије, вјештачку интелигенцију и камере, и сматрају да увођење дигитализације може да се убрза процес и на тај начин се казне они који угрожавају друге учеснике у саобраћају", навео је Илић.
90% грађана поштује прописе, 10% не
"Наши подаци показују да 90% грађана поштује саобраћајне прописе, док око 10% представља високоризичне возаче. Нови закон треба да штити савјесне учеснике и дјелује превентивно и репресивно према онима који угрожавају друге", закључује Илић.
Прилагођавање казне примањима
Грађани су такође указали, како је открио Милан Илић, да желе прилагођавање казни висини примања прекршиоца Закона у саобраћају. Шта то значи?
"То значи да ако неко има плату милион динара и направи саобраћајни прекршај, да његова казна буде значајно већа у односу на неког ко има плату 50.000 динара", објаснио је Илић.
Када је ријеч о саобраћајној инфраструктури, тачније сигнализације у саобраћају, грађани су доставили занимљив приједлог, а то је ЛЕД саобраћајна сигнализација - означавање ЛЕД сијалицама пјешачких прелаза како вертикално тако и хоризонтално.
Најчешћи приједлози грађана укључују:
- Унапрјеђење обуке возача и увођење саобраћајне културе у образовни систем.
- Дигитализацију система контроле и ефикасније процесуирање прекршаја уз помоћ камера и вјештачке интелигенције.
- Увођење ЛЕД саобраћајне сигнализације на пјешачким прелазима.
- Обавезно полагање за вожњу бицикла и електричних тротинета.
- Прилагођавање казни висини примања - да се казне разликују у зависности од економске снаге починиоца.
- Строже казне за бахате возаче који својим понашањем директно угрожавају безбједност других учесника у саобраћају.
- Како открива савјетник директора Агенције за безбједност саобраћаја, план је да израда новог Закона буде завршена до краја 2025. године, након чега слиједи усвајање у процедури.
Грађани и даље могу слати своје приједлоге на адресу: zobs.predlozi@abs.gov.rs.