Прошла година била је рекордна за куповину на интернету у Србији, са 225.000 куповина дневно, показују подаци Народне банке Србије. Пажњу купаца највише привлаче одјећа и обућа познатих модних брендова. Недавно је објављено и прво национално истраживање тржишта електронске трговине у Србији.
Више од 82 милиона наруџбина и потрошених 162 милијарде динара - резултат је куповине на интернету грађана Србије прошле године. Бројке су велике, али и даље испод европског просјека. Предност се даје домаћим онлајн продавцима, најважније су цијене, а најчешћи купци су жене - то је укратко фото-робот купца у Србији.
Захтјевима купаца прилагођавају се продавци.
"Главни трендови из Европе долазе и код нас. Конкретно мислим на појаву Market Place-а, Pure Players-а као модела пословања, када фирма има само интернет продавницу, дакле нема физичку продавницу. И један нови модел пословања који се зове 'Fulfillment', односно логистичка подршка е-комерцима“, каже Иван Танасковић, директор "Е-комерц асоцијације Србије".
"Тему" у паду
Платформа "Тему", која је прошле године протресла свјетско тржиште онлајн трговине, биљежи пад. Стручњаци кажу да је то очекивано након престанка агресивне маркетиншке кампање.
"Тему ће морати да се прилагоди, мораће да нађе начин како да парира другим платформама, као што је 'Алиекспрес'. Они су овом пословном стратегијом направили успјех, та стратегија је била одлична, али сада ћемо видјети шта ће они да донесу што ће бити другачије у односу на конкуренте“, каже стручњак за маркетинг Миљан Премовић.
Марко Драгић из Удружења за заштиту потрошача упозорава да је све то куповина на сопствену одговорност и да нема примјене закона.
"Самим тим, потрошачи у Србији немају могућност рекламације, ни да се позову на наше домаће законодавство“, додаје Драгић.
Домаћи трговци схватили шта су њихове предности
Слабљењем свјетских онлајн играча, прилику добијају домаћи.
Иван Танасковић истиче да су домаћи трговци схватили шта су њихове предности: подршка на домаћем језику, бржа достава и замјена робе, поврат новца.
Према подацима Републичког завода за статистику, грађани Србије преко интернета највише купују одјећу и обућу, спортску опрему, намјештај и опрему за кућу, као и храну.
(РТС)