Грађани Републике Српске све више користе онлајн куповину и продају, али приликом тога морају да буду додатно пажљиви јер беспућима интернета вребају преваранти.
Јуче су из Министарства унутрашњих послова Републике Српске апеловали да грађани буду опрезни приликом оваквог начина куповине, а поготово приликом онлајн плаћања платним картицама. У протеклом временском периоду забиљежено је више различитих превара и покушаја превара које се тичу злоупотреба платних картица корисника интернета.
МУП Републике Српске је објаснио како се најчешће врше ове преваре. Грађани се најчешће контактирају у вези са куповином артикла који продају путем онлајн платформи, те се преваранти представљају као потенцијални купци.
Након што ступе у комуникацију са грађанима, шаљу им 'phishing линк', односно, малициозни линк за крађу личних података, у који грађани треба да унесу податке са своје банковне картице, а након што прибаве податке, преваранти са картица грађана врше неовлаштене новчане трансакције, појаснили су из МУП-а Републике Српске.
„Такође, приликом куповине путем интернета, код некредибилних и непровјерених онлајн трговаца, грађанима се често шаљу слични 'phishing' линкови, који, такође,имају за циљ крађу личних података. Ови линкови су најчешће креирани тако да у себи садрже назив неке од поштанских сервиса за доставу са подручја БиХ, како би се грађани обманули и помислили да на тај начин плаћају доставу или примају новац за продају артикла“, појашњавају даље у Министарству унутрашњих послова.
Полиција упозорава грађане да штите своје личне податке, те да приликом куповине путем интернета буду опрезни гдје врше куповину, те да исту обављају код провјерених и познатих продавача, а да прије било каквог плаћања изврше додатну провјеру у погледу безбједности плаћања.
Такође, уколико постоји сумња да су подаци са банковне картице компромитовани, о томе је потребно у што краћем року обавијестити банку која је издавалац картице и полицију.
Слично упозорење стигло је прошле седмице и из Пошта Републике Српске, гдје је наведено да је у посљедње вријеме забиљежено више облика онлајн превара у БиХ.
Преваре су извршене употребом имена и логотипа поштанског оператера или оператера Брзе поште, као и услуга које ти оператери пружају, посебно кроз поруке путем имејлова, СМС-а и апликација за размјену порука, као што су Вибер и Вацап.
„Слањем обмањујућих имјелова и СМС порука или путем телефонских позива, преваранти се представљају као поштански оператери како добили информације које би могли искористити ради стицања материјалне добити, обично у вези са вашим личним подацима и бројевима банковних картица“, кажу у Поштама.
Како би се заштитили од оваквих и сличних злоупотреба потребно је да обратите пажњу на линк на веб страници на којој се од вас тражи давање личних података. Нападачи се обично труде да линк буде што сличнији оригиналној интернет страници поштанског оператера, па тако, на примјер, умјесто postesrpske.com, могу користити posta-srpske.com, srpskeposte.com, postesrpske.ba или било коју другу комбинацију која на први поглед личи на прави домен Пошта Српске.
„Требали би бити посебно опрезни приликом примања порука и требали би пажљиво провјерити њихов извор. Ако примјетите да је порука написана на лошем српском језику, да су помијешана два писма (латинично и ћирилично) или два језика (енглески и српски), постоји велика вјероватноћа да се ради о покушају преваре. У оваквим ситуацијама ваша пажња је кључна у заштити ваших личних података и финансијске сигурности“, упозоравају из Пошта Српске.