Изненађујуће мало људи зна да Свети Никола има свој празник и у мају - и то данас, 22. маја. И док се 19. децембар традиционално слави уз славски колач, госте, кандило и колаче, љетни Свети Никола често прође тихо, без ичије славе и свијеће.
Зашто? Да ли је ријеч о „мање важним“ датумима? Да ли народ једноставно бира? Или постоји дубљи историјско-вјерски разлог што су неке славе масовно прихваћене, а друге остале у сјенци?
Двије славе - један светитељ
У православном календару, одређени светитељи се празнују два пута годишње - једном поводом њиховог живота или страдања, а други пут поводом преноса моштију или посебног чуда. Најпознатији примјери су:
Свети Никола: 19. децембар (зимски - дан смрти), 22. мај (љетни - пренос моштију у Бари)
Света Петка: 27. октобар (зимска), 8. август (љетна - пренос моштију у Цариград)
Свети Јован Владимир: 4. јун и 22. мај
Свети Сава: 27. јануар (главна слава), али и 6. мај (дан када је његово тијело пренијето у Милешеву)
У црквеном смислу - оба датума су празнична и литургијски значајна. Али у народној пракси, само један од њих се прихвата као “права” слава.
Зашто народ слави зимске, а не љетне датуме?
У српској традицији, зимске славе имају много дубљу укоријењеност, из неколико разлога:
Породично окупљање зими је природније - људи су код куће, крај огњишта, славска атмосфера је затвореног типа и интимна.
Пост је зими чест (нпр. Свети Никола је у божићном посту), што додаје духовну озбиљност.
Љетни период је био сезона пољопривредних радова, те су слављења сведена или одлагана.
Народна свијест се формирала кроз вијекове око једног датума - па се други, литургијски, често ни не помиње.
Због тога, иако црквени календар предвиђа празновање оба датума, само један се преноси као „крсна слава“ с кољена на кољено - онај који је дубље заживио у народу.
Које славе имају само један датум?
Већина светитеља у црквеном календару има само један дан празновања. Неки од најчешћих примјера који немају „љетну“ или „зимску“ варијанту:
Аранђеловдан (21. новембар) - само један датум
Ђурђевдан (6. мај) - иако постоји Ђурђиц (16. новембар), тај дан се не слави као „љетни Ђурђевдан“, већ као посебан празник
Свети Василије Острошки - 12. мај
Свети Лука - 31. октобар
Свети Илија - 2. август
Код ових светитеља није дошло до преноса моштију или поновног успостављања култа, па се празнују само једном.
Да ли су „двије славе“ грешка? И шта ако неко слави „љетног“ свеца?
У народу се често каже: „Ко је узео да слави 22. маја - неће му ваљати“. Ово је народно сујеверје које црква не потврђује. Иако се најчешће слави зимски Свети Никола, ништа не спречава да неко узме за своју славу дан преноса моштију - ако за то постоји породични или лични разлог.
У црквеном календару, оба празника су једнако призната. Једина разлика је како их доживљава и преноси народна пракса.
Слава није датум - већ сјећање, завјет и дух
На данашњи дан, док се тихо обиљежава љетни Свети Никола, вриједи се подсјетити да крсна слава није ствар сезоне, већ завјета и поштовања.
Неке славе су постале „масовне“, док су друге задржале скромност - али све су једнако важне у литургијској и породичној традицији.
(Она)