Куповине путем интернета све више узимају маха међу грађанима у БиХ, али са све већим бројем онлајн наруџби расте и број превара. Задња у низу била је вриједна више од 10.000 КМ.
Како незванично сазнају "Независне новине", фирма из Модриче остала је без више од 10.000 марака након што је њен директор наручио транспортне металне контејнере из иностранства и за њих уплатио аванс, а они нису испоручени.
Управо се због тога Полицијској станици Модрича у понедјељак обратио директор ове фирме и пријавио да је на интернету договорио куповину са фирмом из иностранства, а, како незванично сазнају "Независне“, продавац је рекао да је, наводно, из Француске.
"Након што је уплатио договорени аванс од 5.245 евра, више није било могуће успоставити комуникацију са правним лицем из иностранства нити су уговорени предмети испоручени правном лицу из Модриче. У току је рад на расвјетљавању преваре", навели су из полиције.
Муриса Марић, извршни директор Удружења за заштиту потрошача "Дон" Приједор, истиче да продаја у БиХ није као интернет продаја у Њемачкој или некој другој држави.
"Ми још немамо провјеру тих фирми, немамо начин да сазнамо да ли су то регистроване фирме, да ли су то фирме које имају рачуне, које имају рејтинг да можемо наручивати", каже Марићева.
Према њеним ријечима, потрошачи обично не провјере какав је статус фирме од које нешто набављају и додаје да уређена веб-страница не значи и повјерљивост.
"Ако на страници немате начин поврата, немате њихов ЈИБ и ПИБ и да можете то провјерити, мислим да је више апсурдно причати о томе да ли ћемо бити преварени или нећемо. Имамо много превара и много пријава", наводи она.
Како истиче, овакве ствари се дешавају и дешаваће се, а МУП Српске једини може ући у траг онима који стоје иза превара.
"Свакодневно је велики број људи обманут и преварен путем интернет продаје у нашој земљи", каже Марићева.
Снежана Шешлија, извршни директор Удружења грађана "ТоПееР" Добој, истиче да је у Добоју врло мало преварених.
"Цијелу годину смо водили интензивну кампању и на неки начин учили наше потрошаче како да то раде и како да провјере да ли је фирма која им нешто нуди онлајн стварна или није", каже Шешлија.
Упозорење грађанима да буду додатно опрезни приликом куповине на интернету и онлајн плаћања платним картицама недавно је упутило и Министарство унутрашњих послова Републике Српске, јер је, како наводе, у протеклом периоду забиљежено више различитих превара и покушаја превара које се тичу злоупотреба платних картица грађана.
Како су истакли из МУП-а Српске, преваре се врше на начин да починиоци креирају лажне странице на друштвеним мрежама, а као примјер су навели странице са продајом обуће.
"Приликом наводне продаје, односно куповине, од грађана се траже подаци о банковним картицама с циљем плаћања артикла, број картице, ЦВВ код, период важења картице, те се након тога врше трансфери новца са рачуна грађана на различите сервисе за онлајн плаћања и транфер новца широм свијета, а наручена обућа никад не буде испоручена", истакли су они.
Уколико грађани сматрају да су жртве овог облика преваре, из МУП-а Српске кажу да је потребно да о томе одмах обавијесте банку ради блокирања картице и покушаја враћања новца, те да случај пријаве полицији.
На мети злоупотребе у посљедње вријеме у више наврата нашли су се знак и логотип "БХ пошта", а, како кажу из овог предузећа, они су били предмет сајбер криминала, односно били су злоупотријебљени од стране неовлаштених лица која су покушавала преварити кориснике интернета.
"Најчешће су кориштене лажне веб-адресе које су биле представљене као домене 'БХ поште', а циљ им је била крађа и злоупотреба личних података, те крађа новца и података о банковним картицама", навели су они у свом саопштењу.
Најчешћа мета преваре су особе које онлајн продају или купују, те корисници друштвених мрежа којима се нуде лажне поруке, мејл адресе или лажне веб-странице и профили.