Šef delegacije EU u BiH

Satler traži da se Zakon o slobodi pristupa informacijama uskladi sa EU iako oba entiteta već imaju svoje zakone

  • Извор: АТВ
  • 14.07.2023. 11:53

Zakon o slobodi pristupa informacijama uskladiti sa EU, poručio je ovo između ostalog, u pismu Kolegiju Predstavničkog doma PS BiH i Kolegiju Doma naroda PSBiH, šef delegacije EU u BiH Johan Satler.

On je tako pozvao oba doma da osiguraju zakonodavni okvir o slobodi pristupa informacijama u skladu sa međunarodnim standardima.

"U vezi sa Prijedlogom zakona o slobodi pristupa informacijama na nivou institucija BiH, koji je Predstavnički dom usvojio u prvom čitanju 05. jula, ovom prilikom želim da ukažem koliko je važno osigurati da zakonodavni okvir o slobodi pristupa informacijama bude u skladu sa relevantnim međunarodnim standardima", rekao je Satler.

On navodi da je ovaj Zakon od značaja za ispunjavanje ključnog prioriteta broj 12 o garantovanju slobode izražavanja, kako je navedeno u Mišljenju Evropske komisije o zahtjevu BiH za članstvo u EU.

"Takođe, moram podsjetiti na preporuke iz godišnjeg Izvještaja Evropske komisije za BiH u kontekstu paketa proširenja, kao i preporuke koje je dao relevantni Odbor i Pododbori predviđeni Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju (pravosuđe, sloboda i sigurnost i reforma javne uprave), o potrebi da BiH usvoji zakone o slobodi pristupa informacijama na državnom i entitetskom nivou, međusobno usklađene u cijeloj zemlji i usklađene sa relevantnim evropskim standardima i pravnom stečevinom EU", ističe Satler.

Međutim, Satler zaboravlja da i Republika Srpska i FBiH već imaju svoje zakone o slobodi pristupa informacijama.

Zakon iz Republike Srpske, obezbjeđuje veću transparentnost i odgovornost javnih organa.

Zakon iz Srpske, ima za cilj da se ustanovi da informacije pod kontrolom javnog organa predstavljaju javno dobro od vrijednosti i da javni pristup ovim informacijama promoviše veću transparentnost i odgovornost tih javnih organa, te da su ove informacije neophodne za demokratski process, kao i to, da se ustanovi da svako lice ima pravo pristupa ovim informacijama u najvećoj mogućoj mjeri u skladu sa javnim interesom, te da javni organi imaju odgovarajuću obavezu da objave informacije, te da se omogući svakom fizičkom licu da zatraži izmjenu, i daje komentar na svoje lične informacije pod kontrolom javnog organa.

Ovim zakonom se olakšava i promoviše, u najvećoj mjeri, i bez odlaganja, objavljivanje informacija koje se nalaze pod kontrolom javnog organa, po najnižoj prihvatljivoj cijeni.

Satler kaže da prethodno navedeni Prijedlog zakona ne uvažava preporuku koju su dali EU, OECD/SIGMA i TAIEX, u vezi uspostave efikasnog žalbenog mehanizma i funkcije nadzora.

"Najadekvatnije rješenje koje su predložile dvije misije nezavisnih eksperata TAIEX-a (2018. i 2022. godine), što je već dostavljeno nadležnim organima u BiH, bilo bi jačanje mandata Institucije ombudsmana BiH za ljudska prava (po uzoru na irski model), da postupa kao žalbeno (drugostepeno) tijelo, koje bi donosilo pravno obavezujuća rješenja umjesto neobavezujućih preporuka u vezi pitanja koja reguliše predmetni Prijedlog", kazao je Satler.

Osim toga, Institucija ombudsmana treba nastaviti štititi i promovisati slobodu pristupa informacijama, uključujući i kroz podnošenje relevantnih zakonskih inicijativa, predlaganjem konkretnih mjera, davanjem stručnih mišljenja, obukom uposlenika u institucijama BiH, te prikupljanjem i analizom statističkih podataka o primjeni ovoga zakona, navodi Satler.

Zakon Republike Srpske, kada je u pitanju ombudsman kaže:

- Ombudsman Republike srpske obavljaće svoje funcije u smislu ovog zakona, a u skladu sa njegovim mandatom i odgovornostima, kako je utvrđeno članom II. 1. Ustava Bosne i Hercegovine i Aneksom 6. Opšteg okvirnog sporazuma za mir u BiH, kao i u skladu sa svim kasnije donesenim propisima koji regulišu njegovu nadležnost i odgovornost.

- U obavljanju funkcija u smislu ovog zakona, ombudsman Republike Srpske može inter alia da razmatra:

a) sačinjavanje i dostavljanje informacija, kao što su Vodiči i opšte preporuke za olakšavanje provođenja i upotrebe ovog zakona;

b) uključivanje u godišnji izvještaj posebnog dijela koji se odnosi na njegove aktivnosti u smislu ovog zakona, i

c) predlaganje instrukcija o primjeni ovog zakona svim nadležnim ministarstvima unutar Republike srpske, u saradnji sa institucijama ombudsmana BiH i FBiH.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови:
  • 23:20 Муззик топ 20

    Музичари без "повратне спреге" (феедбацка) остају дезорјентисани и демотивисани, зато се показала потреба за емисијом као што је Муззик топ 20, која се садржајно наслања на легендарне емисије као што је био Хит месеца осамдесетих година прошлох века, кроз које су стасавали млади редитељи и други визуелни уметници док су често још као студенти режирали своје прве радове.

  • 00:30 Ноћни програм

    Ноћни програм