На полицама домаћих продавница и месара све је више трикова који служе да се роба „уљепша“ прије истека рока трајања и прода као свјежа.
За разлику од већине европских земаља, гдје се производи јасно обиљежавају прије истека рока трајања и продају по нижим цијенама, код нас се устајала роба често крије - на штету потрошача.
Месо у чају од камилице, сок од лимуна за свјеж изглед
Купци меса су посебно рањиви. Да би месо изгледало свјеже, продавци му додају сок од лимуна, витамин Ц, па чак и грожђе, док се пилетина, свињетина и говедина често умачу у чај од камилице како би се уклонио непријатан мирис усљед дужег стајања.
Свјетлост и зачини прикривају труло
Неки месари користе црвено или љубичасто свјетло у расхладним витринама како би месо изгледало свјеже и ружичасто, док се производи који већ показују знаке кварења једноставно маскирају љутим зачинима и уљем – и продају као маринирани деликатеси. Најгоре месо се користи за прављење бургера и ћевапа , гдје је тешко примијетити стварну свјежину састојака.
Рок трајања: оно што не видите, не знате
Манипулација роком трајања је посебан проблем. Датуми се бришу, прекривају етикетама или папирима, а на амбалажи уместо јасног датума остаје само размазане тачке. У неким случајевима, рок се потпуно изгребе са пластичне амбалаже.
Закон постоји, али су казне ријетке.
Иако закони о заштити потрошача јасно прописују обавезе трговаца, у пракси се контроле често изостављају, а казне су ријетке. Потрошачи остају незаштићени и препуштени сопственом суду и искуству.
Стручњаци савјетују грађанима да увијек пажљиво читају етикете, гледају боју, мирис и текстуру производа и да не оклевају да пријаве сумњиве производе инспекцији.