''Спејс Икс Фалкон 9''

Милијардер полетио на прву приватну шетњу свемиром

  • Извор: РТС
  • 11.09.2024. 07:03

Милијардер Џаред Ајзакман полетио је ракетом „Спејс Икс Фалкон 9" на путовање које је означено као прва приватно финансирана шетња свемиром.

Мисија, названа "Polaris Dawn", прва је од три које финансира оснивач предузећа за обраду новчаних трансакција „Шифт 4“, Џаред Ајзакман.

Он је на броду као командант заједно са својим блиским пријатељем Скотом 'Кидом' Потитом, који је пензионисани пилот ваздухопловних снага, и двijе инжењерке „Спејс Икса“, Аном Менон и Саром Гилис.

Свемирска летјелица, названа Резилијенс (Resilience), ићи ће у орбиту до висине од 1.400 километара. Ниједан човек није био тако далеко откако је Насин програм Аполо окончан седамдесетих.

Астронаути ће проћи кроз регион свемира познат као Ван Аленов појас, у коме је врло висок ниво радијације, али ће посада бити заштићена свемирским бродом и новонадограђеним свемирским одјелима.

Неколико пролаза кроз овај појас ће их изложити радијацији коју астронаути на Међународној свемирској станици искусе током три мјесеца боравка, што је у прихватљивим границама по људско здравље.

Циљ им је да истраже ефекте које релативно кратко, али безбjедно излагање овим нивоима радијације има на људско тијело.

Посада ће други дан у свемиру провести на максималној висини, и спровести до 40 експеримената, укључујући међусателитску ласерску комуникацију између свемирске летјелице Драгон и сателитске констелације Старлинк компаније „Спејс Икс“.

Ако све буде ишло по плану, трећег дана мисије, очекује се да ће Ајзакман и Сара Гилис покушати прву приватно финансирану шетњу свемиром, која би требало да траје два сата.

Шетња ће се обавити на висини од 700 километара у земљиној орбити. Астронаути ће тестирати нова астронаутска одјела за ванвехикуларне активности (ЕВА) која су, како им име каже, надограђена од одијела за интравехикуларне активности (ИВА) за рад ван свемирских летјелица.

Ново ЕВА одијело има екран на шлему, који пружа информације о потребним параметрима. За ЕВА одијела се каже да су довољно удобна и флексибилна да се могу носити током лансирања и слијетања, елиминишући потребу за засебним ИВА одијелима.

У интервјуу који је дала током припрема за свемирску шетњу, Гилисова је рекла да је то био саставни дио планова „Спејс Икса“ како би омогућили да људи оду и на друге планете.

„До сада су само државне агенције могле да изведу свемирску шетњу. Спејс Икс има огромне амбиције да стигне на Марс и учини живот мултипланетарним. Да бисмо тамо стигли, морамо негде да почнемо. А први корак је тестирање прве верзије ЕВА свемирског одијела како бисмо могли да учинимо шетње свемиром и будући дизајн одела још бољим.“

Намјера је да свемирска одела буду универзална по мјери, да буду у стању да прихвате шири спектар облика тијела и величина астронаута да би се смањили трошкови како летови људи у свемир постају све редовнији.

Јединствени аспект свемирске шетње је да свемирска летјелица Драгон, названа „Резилијенс“, нема ваздушну комору, која је запечаћена просторија између улаза у свемирски вакуум и остатка свемирске летелице.

Обично је ваздушна комора без притиска прије него што астронаути уђу и изађу, али у случају отпорности, цела летелица ће морати да буде под притиском, а астронаути који не излазе у свемирску шетњу ће морати да буду потпуно опремљени.

Летјелица је прилагођена да издржи вакуум. Постављени су додатни резервоари за азот и кисеоник и сва четири астронаута ће носити ЕВА одијела, иако ће само два изаћи из летјелице. Мисија ће стога оборити рекорд за највише људи у свемирском вакууму одједном.

Летачки тим је прихватио изазов као прилику да уради тестове о утицају декомпресијске болести, такође познате као „завоји“ и замагљења вида коју астронаути понекад доживе у свемиру, а који се назива неуро-окуларни синдром повезан са свемирским летом.

Тестови о утицају радијације из Ван Аленових појасева, као и свемирске шетње, имају за циљ да поставе терен за даље мисије на великим висинама приватног сектора, евентуално на Месец или Марс.

Постоји ужасно много првих ствари које треба да постигне ова посада почетника. Ајзакман је био у свемиру само једном, а остала три члана посаде никада нису летјела у свемир.

Ако мисија буде успјешна, неки аналитичари вјерују да ће то бити почетак експлозије све већих и јефтинијих мисија приватног сектора које ће одвести више људи него што су успјеле владине свемирске агенције.

Многи су мишљења да је пракса да милијардери сами финансирају одлазак у свемир неумјесна, ма неки се противе и чињеници да је особа која финансира путовање уједно и командант.

„Ајзакман је заправо најискуснији астронаут у посади – он је једини био у свемиру раније, у другој самофинансираној мисији са 'Спејс Иксом', гдје је такође преузео позицију команданта. У контексту мисије, он је природан избор“, рекао је др Симеон Барбер, свемирском научнику са Отвореног универзитета, који развија научне инструменте на свемирским летјелицама, за Би-Би-Си њуз.

„Шире гледано, приход од продаје ове карте звездане класе за вожњу остаће на Земљи – новац ће купити материјале и услуге, исплатиће плате и заузврат ће генерисати порезе. Да не спомињемо добротворне фондове које ће мисија прикупити."

Он каже да многи у свемирском сектору вјерују да је учешће богатих појединаца добра ствар.

„Ако желе да оду ван планете, и једног дана на Мјесец, или чак на Марс, онда ће то створити прилике да се успут баве и науком. И што су разлози за истраживање свемира разноврснији, програм постаје утемељенији“, закључује Барбер.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови: