Европски парламент допунио је директиве о возачким дозволама, које садрже бројне новине. Међу најважнијим новинама је увођење дигиталне возачке дозволе коју ће возачи имати на својим паметним телефонима и која ће, по новим правилима, постати стандардна у ЕУ.
Државе чланице имаће пет и по година за увођење дигиталне возачке дозволе, а возачи ће имати право да траже дозволу и у физичком облику.
Једна од најспорнијих новина је могућност да државе чланице за возаче старије од 65 година пропишу краћи период важења возачке дозволе. Тиме би се, уз већ постојеће љекарске прегледе у неким земљама, увеле додатне обавезе које погађају искључиво ову старосну групу.
На такву одредбу реаговала је АГЕ Платформ Еуропе, кровна организација која окупља удружења за права старијих особа из цијеле Европске уније. У свом саопштењу упозорили су да би увођење аутоматских старосних граница без индивидуалне процјене способности за вожњу могло представљати облик дискриминације по основу година.
- Такве мјере нису засноване на научним доказима који би оправдали аутоматско скраћење важења возачке дозволе након одређене старости. Умјесто тога, потребна је индивидуална процјена способности, без обзира на године живота - поручили су из АГЕ Еуропе.
Организација подсјећа да многи старији људи и даље активно, одговорно и безбједно учествују у саобраћају, те да би неоснована ограничења могла имати негативне посљедице по њихову мобилност, самосталност и квалитет живота.
Очекује се да ће свака земља одлучити да ли ће и на који начин примијенити одредбу о краћем трајању дозвола за старије возаче.
Упркос активном учешћу у саобраћају, статистике показују да су старији возачи укључени у значајан број саобраћајних несрећа. У првих седам мјесеци 2024. године, особе старије од 65 година изазвале су 2.688 саобраћајних несрећа, у којима је било 779 повријеђених. У истом периоду, 24 особе из ове старосне групе изгубиле су живот у саобраћају.
(Пословни)