Еvropski parlament dopunio je direktive o vozačkim dozvolama, koje sadrže brojne novine. Među najvažnijim novinama je uvođenje digitalne vozačke dozvole koju će vozači imati na svojim pametnim telefonima i koja će, po novim pravilima, postati standardna u ЕU.
Države članice imaće pet i po godina za uvođenje digitalne vozačke dozvole, a vozači će imati pravo da traže dozvolu i u fizičkom obliku.
Jedna od najspornijih novina je mogućnost da države članice za vozače starije od 65 godina propišu kraći period važenja vozačke dozvole. Time bi se, uz već postojeće ljekarske preglede u nekim zemljama, uvele dodatne obaveze koje pogađaju isključivo ovu starosnu grupu.
Na takvu odredbu reagovala je AGЕ Platform Еurope, krovna organizacija koja okuplja udruženja za prava starijih osoba iz cijele Еvropske unije. U svom saopštenju upozorili su da bi uvođenje automatskih starosnih granica bez individualne procjene sposobnosti za vožnju moglo predstavljati oblik diskriminacije po osnovu godina.
- Takve mjere nisu zasnovane na naučnim dokazima koji bi opravdali automatsko skraćenje važenja vozačke dozvole nakon određene starosti. Umjesto toga, potrebna je individualna procjena sposobnosti, bez obzira na godine života - poručili su iz AGЕ Еurope.
Organizacija podsjeća da mnogi stariji ljudi i dalje aktivno, odgovorno i bezbjedno učestvuju u saobraćaju, te da bi neosnovana ograničenja mogla imati negativne posljedice po njihovu mobilnost, samostalnost i kvalitet života.
Očekuje se da će svaka zemlja odlučiti da li će i na koji način primijeniti odredbu o kraćem trajanju dozvola za starije vozače.
Uprkos aktivnom učešću u saobraćaju, statistike pokazuju da su stariji vozači uključeni u značajan broj saobraćajnih nesreća. U prvih sedam mjeseci 2024. godine, osobe starije od 65 godina izazvale su 2.688 saobraćajnih nesreća, u kojima je bilo 779 povrijeđenih. U istom periodu, 24 osobe iz ove starosne grupe izgubile su život u saobraćaju.
(Poslovni)