Европа уводи нове техничке прописе који ће уклонити старије аутомобиле са друмова, а посебно на удару су дизелаши без ДПФ филтера, што ће многе власнике ставити пред тешку финансијску одлуку.
Европа је најавила драстичне мјере којима директно циља на аутомобиле старије од 10 година, посебно дизелаше. Бриселски званичници ову иницијативу оправдавају потребом за смањењем саобраћајних несрећа и загађења, међутим, стварност за власнике старијих возила могла би бити финансијски погубна.
Нова правила уводе строже техничке прегледе, са посебним фокусом на аутомобиле без филтера честица (ДПФ), којих на европским путевима има на милионе. Овај потез је дио шире стратегије за постепено елиминисање старијих возила из саобраћаја, без обзира на њихово стварно стање и одржавање.
У појединим земљама ЕУ већ је обавезно да сви аутомобили старији од деценије пролазе годишњи технички преглед, уз евиденцију пређене километраже. Интересантно је да чак ни Њемачка, позната по ригорозним техничким провјерама које превазилазе бриселске стандарде, не инсистира на годишњим прегледима, већ их организује сваке двије године.
Њемачки стручњаци одбацују предложене мјере
Њемачки експерти су оштро критиковали европски предлог, оцјењујући га као несразмјеран и прескуп, нарочито за добро одржавана старија возила. Они сматрају да Брисел погрешно приступа проблему саобраћајних несрећа, оптерећујући власнике умјесто да рјешава суштинске проблеме.
Најконтроверзнији дио најављених прописа односи се на возила без ДПФ филтера или она из којих су ови филтери накнадно уклоњени. Модерни филтери честица обично се самостално регенеришу током дужих вожњи, али градска вожња представља прави изазов за Еуро 5 и Еуро 6 дизелаше, што доводи до хабања и кварова након 150.000 - 200.000 пређених километара.
Замјена ДПФ филтера може коштати и до 2.500 евра, због чега многи власници прибјегавају алтернативним рјешењима попут чишћења, "бушења" или потпуног уклањања из издувног система. Проблем за регулаторне органе је што тренутни технички прегледи не мјере ефикасност ових компоненти нити честице у издувним гасовима.
Европској унији је практично немогуће утврдити тачан број возила без функционалних ДПФ филтера без демонтаже издувних система, што није ни дозвољено ни изводљиво на стандардним прегледима.
Уколико се предложене мјере усвоје, милиони власника дизелаша суочиће се са тешком одлуком – да плате скупе поправке или да се опросте од својих аутомобила. Иронично, многи од тих возила ће вјероватно завршити у Источној Европи и на Балкану, само премјештајући проблем загађења.
Ова ситуација јасно показује да је европска еколошка агенда посебно тешка за грађане слабије куповне моћи, који себи не могу приуштити нове, еколошки прихватљивије аутомобиле.
(Мондо)