Еvropa uvodi nove tehničke propise koji će ukloniti starije automobile sa drumova, a posebno na udaru su dizelaši bez DPF filtera, što će mnoge vlasnike staviti pred tešku finansijsku odluku.
Еvropa je najavila drastične mjere kojima direktno cilja na automobile starije od 10 godina, posebno dizelaše. Briselski zvaničnici ovu inicijativu opravdavaju potrebom za smanjenjem saobraćajnih nesreća i zagađenja, međutim, stvarnost za vlasnike starijih vozila mogla bi biti finansijski pogubna.
Nova pravila uvode strože tehničke preglede, sa posebnim fokusom na automobile bez filtera čestica (DPF), kojih na evropskim putevima ima na milione. Ovaj potez je dio šire strategije za postepeno eliminisanje starijih vozila iz saobraćaja, bez obzira na njihovo stvarno stanje i održavanje.
U pojedinim zemljama ЕU već je obavezno da svi automobili stariji od decenije prolaze godišnji tehnički pregled, uz evidenciju pređene kilometraže. Interesantno je da čak ni Njemačka, poznata po rigoroznim tehničkim provjerama koje prevazilaze briselske standarde, ne insistira na godišnjim pregledima, već ih organizuje svake dvije godine.
Njemački stručnjaci odbacuju predložene mjere
Njemački eksperti su oštro kritikovali evropski predlog, ocjenjujući ga kao nesrazmjeran i preskup, naročito za dobro održavana starija vozila. Oni smatraju da Brisel pogrešno pristupa problemu saobraćajnih nesreća, opterećujući vlasnike umjesto da rješava suštinske probleme.
Najkontroverzniji dio najavljenih propisa odnosi se na vozila bez DPF filtera ili ona iz kojih su ovi filteri naknadno uklonjeni. Moderni filteri čestica obično se samostalno regenerišu tokom dužih vožnji, ali gradska vožnja predstavlja pravi izazov za Еuro 5 i Еuro 6 dizelaše, što dovodi do habanja i kvarova nakon 150.000 - 200.000 pređenih kilometara.
Zamjena DPF filtera može koštati i do 2.500 evra, zbog čega mnogi vlasnici pribjegavaju alternativnim rješenjima poput čišćenja, "bušenja" ili potpunog uklanjanja iz izduvnog sistema. Problem za regulatorne organe je što trenutni tehnički pregledi ne mjere efikasnost ovih komponenti niti čestice u izduvnim gasovima.
Еvropskoj uniji je praktično nemoguće utvrditi tačan broj vozila bez funkcionalnih DPF filtera bez demontaže izduvnih sistema, što nije ni dozvoljeno ni izvodljivo na standardnim pregledima.
Ukoliko se predložene mjere usvoje, milioni vlasnika dizelaša suočiće se sa teškom odlukom – da plate skupe popravke ili da se oproste od svojih automobila. Ironično, mnogi od tih vozila će vjerovatno završiti u Istočnoj Еvropi i na Balkanu, samo premještajući problem zagađenja.
Ova situacija jasno pokazuje da je evropska ekološka agenda posebno teška za građane slabije kupovne moći, koji sebi ne mogu priuštiti nove, ekološki prihvatljivije automobile.
(Mondo)