Turska kompanija Turkiš erospejs (Turkish Aerospace) otkrila je kako će izgledati turski borbeni avion 5. generacije koji se razvija u programu TF-X.
Ovaj događaj bi se nekoliko godina ranije mogao smatrati naznakom blistave budućnosti turske vazduhoplovne industrije, ali su posljednji politički događaji uticali na to da razvoj projekta postane nesiguran i neizvjestan.
Odnosi između SAD i Turske značajno su pogoršani pošto Ankara ne odustaje od nabavke ruskog raketnog sistema PVO S-400 zbog koje će Turska vjerovatno biti izbačena iz programa razvoja američkog borbenog aviona Lockheed Martin F-35. Obuka turskih pilota u SAD je već prekinuta dok će pripadnici vazduhoplovnotehničke službe ipak završiti svoju obuku, piše specijalizovani portal Tangosix.rs
U lancu snabdjevanja dijelovima za proizvodnju F-35 učestvuje deset turskih firmi koje proizvode oko 800 različitih rezervnih dijelova. Zvaničnici u SAD već traže alternative, ali će nedostatak dijelova iz Turske uticati da se u naredne dvije godine uspori isporuka 50-75 aviona. Istovremeno, SAD su u Turskoj prekinule aktivnosti ka uspostavljanju servisnog centra za motore.
Turska je još 2002. godine postala sedmi internacionalni partner u programu Džoint strajk fajter, do sada je u njega uložila 1,25 milijardi dolara, tokom godina je iskazala potrebu za nabavku oko 100 F-35A koji bi vrijedeli oko 11 milijardi dolara, a već 2007. godine njena vazduhoplovna industrija postala je važna karika u proizvodnji dijelova.
Do sada je međutim naručeno samo 6 aviona, prva dva januara 2012. a tri godine kasnije još četiri. Primopredaja prvog F-35A izvršena je krajem juna prošle godine, a prvi turski pilot imao je svoj prvi let krajem avgusta.
Nabavkom F-35 Turska bi zamijenila lovce-bombardere F-4 fantom II a takođe bi nadopunila svoju veliku floti višenamjenskih borbenih aviona F-16 fajting falkon. Turska nikada nije bila zadovoljna visokom cijenom razvoja i nabavke aviona F-35 pa je još sredinom decembra 2010. odlučeno da se krene u razvoj sopstvenog borbenog aviona 5. generacije koji bi u RV Turske zamijenio F-16.
Program TF-X zvanično je započeo sredinom marta 2015. kada je turska vlada objavila Zahtjev za informacijom (RFI-Request for Information) za program konstruisanja, razvoja i proizvodnje domaćeg borbenog aviona.
Na ceremoniji otkrivanja modela aviona programa TF-X, izvršni direktor Turkish Aerospace Temel Kotil izjavio je da se prvo prikazivanje prototipa očekuje 2023., prvi let 2025. godine a uvođenje u naoružanje 2028. Kako su odnosi Turske i zapada sve gori, ovo može zvučati previše optimistično i nerealno jer se turska vazduhoplovna industrija još uvijek u svojim projektima veoma mnogo oslanja na stranu tehnologiju koja joj u slučaju uvođenja raznih sankcija i ograničenja može pokvariti planove pa čak dovesti i do obustavljanja razvoja.
U projektovanju aviona programa TF-X aktivno je učestvovala britanska kompanija BAE sistems a najozbiljniji kandidat za obezbjeđivanje pogonske grupe je takođe britanska firma Rols Rojs. Iako Turska nastoji da u budućnosti dobar dio svojih potreba za vojnim avionima i helikopterima zadovolji iz domaćih izvora, svi projekti koji su u razvoju i dalje sadrže komponente strane proizvodnje, a naročito se to odnosi na motore odnosno pogonsku grupu. U nastojanju da postane globalna vazdušno-kosmička sila, Turska aktivno radi na programima školskog aviona, lakog jurišnog protivpobunjeničkog aviona, školsko-borbenog aviona, vođenih vazduhoplovnih ubojnih sredstava, višenamenskih i borbenih helikoptera, izviđačkih i izviđačko-borbenih bespilotnih letjelica a TF-X bi bio vrhunac razvoja namjenske industrije.