Кинеска невидљива беспилотна летјелица CH-7 приказује врхунски дизајн и напредне способности, сигнализирајући кинеске амбиције у надзору на великим висинама и потенцијалним јуришним мисијама.
Кинеска загонетна беспилотна летјелица CH-7, невидљивог дизајна, недавно је приказана на новим сликама и видео снимцима које су објавили кинески државни медији. Уочен на неидентификованој писти, дрон дјелује знатно већи од претходних модела, сигнализирајући кинески убрзани развој за радаре слабо уочљивих беспилотних летјелица (УАВ) с великом аутономијом лета, прилагођених за обавјештајне, надзорне и извиђачке (ИСР) улоге и с потенцијалом за јуришне мисије као борбено ваздухопловно возило (УЦАВ).
Најновији снимак показује CH-7 прекривен жутим премазом, уобичајеним за кинеске тестне авионе, и опремљен сондама за податке о ваздуху на ободима крила, што сугерише да би та верзија могла да буде прототип или предпроизводни модел. Од свог првог представљања 2018. године на авио сајму "Airshow China", CH-7 је прошао кроз значајан редизајн, посебно усвајајући дизајн крила сличан "Northrop Grummanovom" X-47B УЦАВ-у, али с различитим функцијама попут закривљених врхова крила.
Карактеристике CH-7
Димензије CH-7 су такође еволуирале. Распон његових крила је порастао с почетних 22 метра у 2018. години, на 26 метара до 2022. године. Остале спецификације за модел из 2022. године укључују дужину од 10 метара, максималну тежину при полијетању од 10.000 килограма, брзину до 926 километара на сат и аутономију лета до 15 сати. Јединствене функције укључују дорзално усисавање ваздуха за засад неидентификовани млазни мотор и унутрашње резервоаре за оружје или сензоре. Недавне слике откривају модификовани дизајн млазњака, смањујући видљивост и понављајући "stealth" елементе виђене у сличним дизајнима попут руског С-70 Окхотник-Б.
Кинески државни медији ове године су објавили да је тестирање CH-7 завршено, а потпуни развој предвиђен је за 2024. годину, што вјероватно указује да су пробни летови завршени.
Могућа подручја примјене
Ширење кинеског портфеља невидљивих беспилотних летјелица укључује платформе попут ГЈ-11 Sharp Sword (Оштри мач), који се и даље тестира. CH-7 се истиче с друге стране по својој предвиђеној способности продирања у непријатељски ваздушни простор на великим висинама, прикупљања обавјештајних података и ударања на стратешке циљеве. Може да остане дуго у ваздуху, да извиђа и гађа мету када је то потребно, истакао је Ши Вен, главни дизајнер CH-7, наглашавајући његов потенцијал као беспилотне летјелице за невидљиве борбене летове на великим висинама дугог вијека трајања, преноси портал The War Zone.
У поморском окружењу, CH-7 би могао да прошири кинески надзор над Пацификом, пратећи непријатељске бродове и достављајући податке о циљању пројектилима дугог домета или авионима опремљеним пројектилима. То наглашава преданост Кине унапређењу невидљивих, аутономних платформи за напад, којих нема у војној понуди САД-а. Осим тога, CH-7 је намјењен и за извоз, попут осталих беспилотних летјелица у серији Caihong (Rainbow), иако ова специфична већа варијанта може бити ограничена само на домаћу употребу.
Кинези користе празнину
Кинеска доминација на извозном тржишту беспилотних летјелица порасла је упркос забринутости око квалитета неких извозних производа. Док се САД и његови савезници суочавају с ограничењима према међународном Режиму контроле ракетне технологије, Кина користи ту празнину испоруком наоружаних беспилотних летјелица. Док западне земље ограничавају продају система као што је MQ-9 Reaper кључним савезницима, кинески CH-7 могао би постати јединствена понуда, иако би његова сложеност могла ограничити могућност извоза. Без обзира на то, програм представља примјер брзог напретка Кине у технологији "stealth" дронова и њен утицај на глобално тржиште оружја.
(б92)