Од великог бојкота трговина у јануару ове године, грађани Хрватске су постали више свјесни потрошачких права.
Многи су признали да од тада више пазе на цијене, а и трговци су увидјели да грађани цијене транспарентност и отвореност за промјену.
Влада је у фебруару увела ограничење цијена на низ намирница као и низ правила о томе како наведене намирнице морају бити истакнуте у трговинама. Међутим, бројни канали су истицали да то није довољно, па се сад уводи још строжа контрола цијена у трговинама.
Према новој одлуци трговци ће морати свакодневно објављивати ажуриране цјеновнике на својим интернет страницама и то у форматима погодним за аутоматску обраду и поређење цијена, као и додатно истакнути цијене производа.
Ова мјера, позната као израелски модел контроле цијена, омогућиће потрошачима једноставније поређење цијена код различитих трговаца, на примјер путем апликација. Одлука се односи на производе попут хране, пића, козметике, средстава за чишћење и других потрепштина.
Премијер Хрватске Андреј Пленковић истакао је да се тиме додатно штите потрошачи, док је министар привреде Анте Шушњар додао да мјера омогућава праћење кретања цијена основних производа и правовремено уочавање проблема у снабдијевању тржишта.
Уводи се и обавеза истицања тзв. додатне цијене – свака трговина ће, уз редовну малопродајну цијену, морати јасно приказати и цијену која вриједи на дан 2. маја 2025. године, како би купци могли видјети колико је производ поскупио. Та цијена мора бити видљиво истакнута на полицама, производима и свим промотивним материјалима.
“Доносећи ову одлуку, шаљемо јасну поруку нашим грађанима да је Влада Републике Хрватске у потпуности предана очувању њихове куповне моћи, осигуравању поштених услова на тржишту и сузбијању неоправданог раста цијена основних производа”, наводи министар.
“Истовремено, ова одлука трговцима омогућава јасно дефинисане услове пословања, већу транспарентност у односу с потрошачима те придоноси изградњи повјерења у тржиште и његову понуду”, поручио је Шушњар, преноси "Загреб.инфо".