EU je naredila Guglu da proda dio svog reklamnog poslovanja, pošto je Komisija za zaštitu konkurencije saopštila da je dovela u pitanje to "što je Gugl favorizovao sopstvene tehnološke usluge za oglašavanje na mreži na štetu konkurentskih provajdera usluga, oglašivača i onlajn izdavača".
Njegov stav je stoga bio da bi "samo obavezna prodaja dela njegovih usluga rešila probleme konkurencije".
Nakon dvogodišnje istrage o poslovanju kompanije u oblasti ad-tech, regulator je zaključio da je Gugl zloupotrebio svoj monopol u onlajn oglašavanju favorizujući sopstvenu berzu oglasa, AdX, na aukcijama koje je držao njegov sopstveni sjerver za oglase i u način na koji njegove alatke za kupovinu oglasa, brendirane kao Google Ads i DV360, daju ponude na takvim berzama.
Govoreći neposredno prije presude, Margrete Vestager, komesarka za konkurenciju, pričala je novinarima o složenosti istrage.
- Ovo tržište je visoko tehnološko tržište. Veoma je dinamično. Otkrivanje ovih ponašanja može biti veoma izazovno. Svaki put kada je otkrivena praksa Gugl je jednostavno modifikovao svoje ponašanje kako bi otežao otkrivanje, ali sa istim ciljevima i sa istim efektima - kaže ona.
Ona je dodala da će Guglu biti data prilika da odgovori na zabrinutost EU.
Kao rezultat dominacije Gugla, državni tužilac Garland je rekao da je stvorena situacija u kojoj "kreatori veb lokacija zarađuju manje, a oglašivači plaćaju više". Ministarstvo pravde navodi da je Gugl pokušao da "eliminiše" rivale na oglasnom tržištu.
- Ne samo da je ovo možda štetilo Google-ovim konkurentima, već i interesima izdavača, a istovremeno je povećalo troškove oglašivača. Gugl je u svakom dijelu ovog lanca vrijednosti. Kao što vidimo, oni drže dominantnu poziciju i na strani prodaje i na strani kupovine. Ne vidimo da se ovaj pojačani sukob interesa može riješiti na drugi način do neposjedovanjem čitavog lanca vrijednosti - kažu.
Sa 28 odsto udjela u svim globalnim prihodima od reklama, prema obavještajnim podacima iz insajdera, Gugl je dominantna platforma za digitalno oglašavanje. Skoro četiri petine prihoda kompanije dolazi od oglašavanja, na svim proizvodima uključujući YouTube, Google mape, AdSense i AdMob.
Prema Rojtersu, Gugl je pokušao da reši slučaj prije skoro dvije godine, ali su regulatori postali frustrirani sporim tempom i nedostatkom značajnih ustupaka.
Britanska uprava za konkurenciju i tržišta (CMA) takođe istražuje Guglovu platformu za reklamne tehnologije, a istraga pokrenuta u maju prošle godine još uvijek je u toku.