Министар саобраћаја и веза Републике Српске Недељко Чубриловић изјавио је у интервјуу Срни да је дионица ауто-пута од Раче према Бијељини у великој изградњи, да је развијено више од 17 километара трасе и да ће ових дана Србија пустити у функцију нови мост.
Чубриловић је истакао да овај пројекат са 80 одсто финансира Србија, док Српска има обавезе 20 одсто које је у цијелости измирила.
"Радови се одвијају и рок би требао бити испоштован, што ће бити сигурно од великог значаја за ауто-пут у комплету на потезу Бањалука-Добој-Брчко-Бијељина-Рача", рекао је Чубриловић и истакао да вјерује да ће извођач радова на тој дионици завршити посао идуће године.
Преговори са свјетском банком о пројекту Фоча-Шћепан Поље
Када је ријеч о пројекту Фоча-Шћепан Поље, Чубриловић је рекао да су у току преговори са Свјетском банком о 100 милиона евра од којих би већи дио био искориштен за изградњу тог путног правца, а један дио за рехабилитацију путне мреже.
Он је подсјетио на почетно неприхватање црногорске стране, али да су заједнички интерес нашли и БиХ и Црна Гора, а поготово Српска, јер цијели правац у дужини од 20 километара припада Републици Српској.
"Ми смо одговорни и носићемо задужење за завршетак тог посла. И Свјетска банка је сада схватила озбиљност и потребу тога јер се овим путем увезују два главна града и двије земље, постоји интерес привреде и са једне и са друге стране, а такође и локалних заједница, првенствено Фоче ради развоја и туристичког потенцијала", рекао је ресорни министар.
Одржати међународни статус Аеродрома Бањалука
Министар саобраћаја и веза сматра да је потребно одржати међународни статус и дозволе Аеродрома Бањалука, за шта је неопходно обезбиједити финансијску подршку.
"Влада Републике Српске је предвидјела одређена средства и у 2024. години. То се сигурно у овом моменту може цијенити као недовољно, али видјећемо у току буџетске године да ли се може нешто урадити и мимо буџетске подршке", оцијенио је Чубриловић.
Он је рекао да је разговарано о томе да је неопходна додатна припрема за партнерство, да ли у форми дјелимичне приватизације или концесионог улагања, јер су аеродроми држава у окружењу сви нашли партнере на свјетском нивоу.
"Ако буде постојала могућност да Аеродром Бањалука један такав аранжман достигне, биће то успјех", истакао је Чубриловић.
Реконструисати жељезнички правац Добој-Тузла-Зворник
Чубриловић је истакао да поједине жељезничке правце треба реконструисати, те да постоји и заједнички интерес са "Жељезницама Федерације", прије свега када је ријеч о правцу Добој-Тузла-Зворник.
Он је рекао да постоји интерес и за правац према Хрватској и према Новом Граду да се уђе у тај дио посла.
"Све су то послови и обавезе које менаџмент `Жељезница` преузима на себе и покушава да приведе крају, односно дође до уговора како би била и конкретизација свих тих пројеката", подсјетио је Чубриловић.
Он је рекао да постоји интерес неких компанија које желе да улажу, да ли на концесионој или кредитној основи, те да ће се знати наредних мјесеци да ли има спремности да се прихвате ти услови и уговори, а сигурно је да без подршке Владе Српске "Жељезнице" саме ништа не могу да остваре.
Чубриловић је рекао да су "Жељезнице Републике Српске" предузеће које има потребу за подршком институција и власти од када постоје и да су ријетке самоодрживе жељезнице у свијету које могу да обезбиједе средства за свој рад без подршке буџета.
"Са Свјетском банком преговарамо да се реструктурирање `Жељезница` приведе крају јер је прије више од седам година потписан уговор о томе. Предстоји потпуна подјела на Инфраструктуру и Операције и онда бисмо ми испунили услове који су тада потписани са Свјетском банком и добили даљу подршку", рекао је Чубриловић.
Он је истакао да постоји одлука Свјетске банке да ће жељезнички саобраћај у области Инфраструктуре бити подржан, те да за Операције треба тражити начина како да сами себи зараде, што неће бити тешко с обзиром на позицију овог јавног предузећа.
Задовољни динамиком реализације пројекта ауто-пута Приједор-Бањалука
Говорећи о пројекту ауто-пута Приједор-Бањалука, ресорни министар је навео да је динамика задовољавајућа, поготово у посљедњих осам до девет мјесеци, јер су и концесионар и концедент нашли заједнички интерес да то убрзају - једни како би што прије могли да ријеше и имовинске односе и остале обавезе, а други како би што прије дошли до кредитне линије из Кине.
"Ради се нешто више од 15 километара за које има грађевинска дозвола. Концесионар то ради из сопствених средстава, а ми очекујемо да приведемо крају дио својих обавеза како би они могли да добију кредитну линију која ће бити финансијска подршка за завршетак цјелокупног пројекта", рекао је Чубриловић и истакао да очекује да ће посао бити завршен према концесионом уговору који је потписан прије пет година.
Потребни дисциплина и одговорност
Чубриловић је истакао да из угла Владе Српске није било једноставно конципирати буџет за 2024. годину, с обзиром на оптерећења и обавезе, као и да ће бити потребна повећана одговорност и дисциплина.
Он је додао да из угла ресора саобраћаја и веза не може бити у потпуности задовољан како су третирана јавна предузећа, она која очекују подршку буџета.
"Вјерујем да ће дисциплина, која ће бити неопходна јавним предузећима, допринијети реализацији укупног буџета и да ће фирме из ресора саобраћаја, као што су `Поште Српске`, `Жељезнице`, `Путеви`, `Аутопутеви`, агенције и све оне које су наслоњене на сарадњу са Владом бити успјешније у 2024. години", поручио је Чубриловић.