Предсједник Радне групе за израду новог устава Републике Српске Витомир Поповић изјавио је да нови устав треба да се ослободи амандмана које су наметнули високи представници и постави питање рада институција пренесених на заједнички ниво од којих је дио злоупотријебљен или није дао очекиване резултате.
"Нови устав треба да обухвати све амандмане на којима је радила Народна скупштина и постави питање рада оних институција које су у складу са Дејтонским споразумом пренесене на ниво заједничких институција, али је дио њих злоупотријебљен или није дао оне резултате у складу са Бечком конвенцијом да уговорне стране морају извршавати своје обавезе у доброј вјери и савјесно", рекао је Поповић новинарима у Требињу.
Он је уочи јавне расправе о Нацрту новог устава истакао да нови устав подразумијева континуитет са старим који је усвојен 28. фебруара 1992. године.
Поповић је истакао да је Нацртом новог устава Републике Српске предвиђено да Бањалука буде главни град, а Пале пријестоница.
"На јучерашњој јавној расправи у Источном Сарајеву имали смо приједлоге појединих учесника да административни центар буде Источно Сарајево, али о том потом, то је ствар надлежних органа", рекао је Поповић.
Он је навео да Нацрт новог устава садржи одредбе о људским правима и слободама, што је углавном преузето из старог Устава и темељи се на одредбама Дејтонског мировног споразума.
"Ту прије свега мислим на Европску конвенцију о људским правима и слободама, која чини саставни дио законодавства и код нас и у Федерацији БиХ /ФБиХ/", рекао је Поповић.
Он је додао да постоје и одредбе које се тичу враћања одузетих или пренесених надлежности, прије свега Војске Републике Српске, која је постојала до 1999. или 2000. године.
Поповић је подсјетио да је у то вријеме Уставни суд донио одлуку да је војска у надлежности ентитета, а касније је то споразумом пренесено на ниво заједничких институција.
"Представници јавног и политичког живота сматрају да то, не само да је било погрешно, него није остварен главни циљ преноса надлежности у области одбране у односу на БиХ и да је она евентуално могла да послужи за учешће у одређеним мировним мисијама које се организују у оквиру УН, али са одбрамбеног становишта и карактера то је био потпуни промашај", рекао је Поповић.
Он каже да Нацрт новог устава садржи и питања која се тичу пограничне полиције, која је, такође, била у надлежности Републике Српске, затим питања опорезивања, односа према Агенцији за истраге и заштиту /Сипа/, Обавјештајној агенцији и другим институцијама, као и питања која се односе на рад Уставног суда, Суда и Тужилаштва БиХ.
"Подразумијева се да, ако је војска у надлежности Републике Српске, онда се одредбе које говоре о надлежности предсједника Републике морају допунити да је он врховни командант и да командује оружаним снагама", рекао је Поповић.
Он каже да и у ФБиХ, на коју се не може утицати, имају право да донесу свој устав у заједници од три конститутивна народа и два равноправна ентитета који чине БиХ по Дејтонском мировном споразуму.
"Нацртом устава је предвиђена потпуна равноправност сва три народа, равноправност употребе писама - ћирилице и латинице, језика српског, хрватског и бошњачког народа", рекао је Поповић.
Он је рекао да је текст, односно радни материјал за јавну расправу, сачинила посебна комисија, одобрио га скупштински Одбор за уставна питања, а Народна скупштина прихватила у форми нацрта и доставила у јавну расправу.
Поповић је рекао да ће Радна група обићи цијелу Републику Српску, саслушати све примједбе и доставити их Одбору за уставна питања који ће их размотрити, а након тога доставити дијелу комисије који се бави писањем текста, те у даљу процедуру Народној скупштини.
На питање по чему се разликује први Устав Републике Српске од новог, Поповић је рекао да је претрпио велики број амандмана, да су спорни они које је наметао тадашњи високи представник Волфганг Петрич који је мијењао унутрашњу структуру Републике Српске.
"Одређене амандмане је доносила и Народне скупштине и они су се односили на остваривање људских права и основних слобода у складу са Европском конвенцијом. Кад Устав има велики број амандмана, онда није уобичајено да се мијења тако што се ради пречишћени текст, него се иде у правцу доношења новог устава", рекао је Поповић.