Процес путовања до комерцијалног аеродрома, проласка кроз безбједносне провјере, укрцавања и вожње низ писту траје неколико сати, док приватни авион може бити спреман за полијетање за само неколико минута.
Најчешћи одговор, далеко испред осталих, био је приватни авион. За богате, то заправо није луксуз већ пословни алат, јер им штеди вријеме и омогућава састанке на више локација током дана, што може бити кључно за њихово пословање.
Познато је да милијардери уживају у готово сваком замисливом луксузу: ремек-дјелима умјетности, дијамантима, приватним концертима највећих поп звијезда, суперјахтама са биоскопима, спа центрима и подморницама, свемирским путовањима.
Са готово свим што им није ван домашаја троцифреног богатства, милијардери су често навикли да посједују најбоље од најбољег - шта год пожеле. Али Форбс је желио да сазна шта сматрају својим апсолутно неопходним луксузом. Анкетирали смо многе свјетске милијардере о једном луксузу без којег не могу да живе, а 40 њих нам је дало своје одговоре.
На жениној листи – и клима уређај
Убједљиво најчешћи одговор, који је изабрало 12 испитаника, био је приватни млазњак. Након тога, троје је поменуло своје мобилне телефоне. Неколико њих је поменуло скупе аутомобиле, викендице и – да – клима уређаје. Двоје је поменуло своје супруге: „Лиз већ 57 година!“, написао је Чарлс Кох (процијењено богатство: 67,5 милијарди долара), док је Стивен Смит (6 милијарди долара), оснивач канадске компаније First National Financial, изабрао хели-скијање. Један анонимни испитаник је прикладно написао: „приватност“.
Иако је дванаест мали узорак, стотине других милијардера такође посједују приватне авионе. Па зашто су им толико важни? У већини случајева, то је зато што штеде вријеме. Процес путовања до комерцијалног аеродрома, проласка кроз безбједносну контролу, укрцавања и вожње низ писту може трајати сатима, чак и без кашњења. С друге стране, приватни авион може бити спреман за полијетање за неколико минута. Путници се једноставно појаве и полете, а имају знатно више опција за полијетање и слијетање. Тексас, на примјер, има 389 јавних аеродрома, према подацима државног Министарства саобраћаја. Само 25 од њих - шест процената - су комерцијални.
Лоше везе са авионима
„Имамо велики број локација и било би немогуће стићи до свих њих без приватног авиона“, каже милијардер Дејвид Хофман , који улаже у десетине предузећа, од луксузног превоза до некретнина. Хофман живи у Напуљу на Флориди, али има пословање широм САД - у Сан Дијегу, Минеаполису, Сијетлу и Сент Луису.
Самир Мане , предузетник у малопродаји и некретнинама, слаже се: „Купио сам авион јер немамо добре летове за многе земље у којима послујемо.“ Мане, први албански милијардер, живи у Тирани. Каже да му је потребно 20 минута да стигне до својих малопродајних објеката у Сарајеву приватним авионом, у поређењу са цијелим даном на комерцијалним летовима. „Да сам у Лондону, Франкфурту или Бечу, не би ми био потребан авион јер су везе са тим градовима одличне.“
Од једног до 80 милиона долара
„Многе од ових компанија би се мучиле да послују ако њихови руководиоци не би могли да буду на састанцима широм земље истог дана“, објашњава Хју Чатам , потпредсједник продаје у брокерској кући за авионе CFS Jets. Или, како је инвеститор у некретнине Лари Конор рекао у анкети, „То није луксуз, то је пословни алат.“
Четири милијардера су рекла да је приватни млазњак најскупља ствар коју су икада купили, одговарајући на посебно питање у анкети. Авиони губе 5 до 10 процената своје вриједности сваке године, каже Чатам, али су се цијене на тржишту половних авиона удвостручиле током пандемије Ковид-19 и од тада су остале високе. Данас, половни авион може коштати од само милион долара за мањи, почетни модел до 75 милиона долара за луксузни модел попут Бомбардије Глобал 7500. Нови пословни млазњаци могу коштати и до 80 милиона долара, а неки милијардери купују млазњаке величине комерцијалних авио-компанија – а њихове цијене премашују ту цијену.
Један од чешћих авиона у власништву милијардера је Bombardier Global 7500, који кошта и до 75 милиона евра. То је авион дугог домета који може да лети без престанка широм свијета.
Стандардни Глобал 7500 је авион дугог домета који може да лети без престанка широм свијета и има кабину са четири одвојене зоне – за рад, ручавање, спавање и опуштање. Браћа милијардери Лоренцо и Френк Ферита посједују по један, купљен 2020. године, а данас вриједи 55 милиона долара, процјењује Чатам.
Међу милијардерима који су купили цијеле комерцијалне авионе су руски олигарси Роман Абрамович и Алишер Усманов , чији су авиони приземљени и подвргнути санкцијама америчке владе након руске инвазије на Украјину. Абрамович је купио свој Боинг 787-8 Дримлајнер 2018. године. (То је исти тип авиона који се срушио у Индији прошле недјеље.) Форбс Русија процјењује да га је то коштало најмање 350 милиона долара, укључујући модификације за смештај 50 путника. Усманов је купио свој Ербас А340-300 2012. године за 350 до 500 милиона долара, према подацима Министарства финансија САД. Оба су међу највећим приватним авионима у Русији.
Проблем са апликацијом FlightAware
Али док неки милијардери троше огромне суме на луксузне авионе, многи бирају једноставније опције.
„Постоји извесна стигма око посједовања приватног авиона и мислим да људи не схватају да у многим случајевима то није тако луксузно као што мисле“, каже Чатам. „У већини случајева, ови људи су натрпани у мале летјелице, неудобно, по два или два и по сата. Али то им штеди вријеме и новац њихове компаније.“
Ту је и све већи проблем праћења летова: популарност апликација попут FlightAware-а омогућила је свима да виде гдје и када авион лети, што многи милијардери виде као нарушавање приватности. Неки крију власништво кроз слојеве друштава са ограниченом одговорношћу (ДОО).
Изнајмљивање и претплата као опција
Ако милијардери не желе да поседују читав авион — или не желе да потроше богатство на његово складиштење, одржавање и посаду — постоји опција дјелимичног власништва, што значи куповину дијела авиона и добијање приступа одређеном броју сати годишње. Хофман каже да он и његова компанија користе и потпуно и дјелимично власништво: „Наша потреба за летењем је толико велика.“ Постоје и модели претплате, гдје корисници плаћају за приступ флоти мјесец дана или годину дана.
Такве алтернативе могу бити толико ефикасне да им се Мане окренуо прије само двије недјеље. Првобитно је купио половни Citation XLS+ 2021. године за 10,8 милиона долара – своју најскупљу куповину икада.
„Продао сам га прошле недјеље за 11,8 милиона долара“, рекао је прошлог четвртка. Али и даље не може да живи без приватних авиона: „Сада користим Висту и НетЏетс.“