Šta će se desiti ako ne uključite avionski režim na telefonu tokom leta? Postoji dobar razlog zašto ovo moramo da radimo.
Kada uđemo u avion, čujemo dobro poznata upozorenja vežite pojaseve, podignite roletne na prozorima i sklopite stočiće.
I dok svaka od tih smjernica ima svoj razlog, jednom kada avion dostigne određenu visinu, većina pravila postaje nešto fleksibilnija.
Međutim, postoji jedno koje važi tokom cijelog leta: uključivanje avionskog režima na vašem mobilnom telefonu.
Većina putnika poslušno prati ovo uputstvo, ali zapravo ne razumije zašto se to od njih traži.
Kako bi razjasnio stvari, iskusni pilot objasnio je šta se može desiti ako ne koristite avionski režim – i nije riječ samo o bontonu.
Dejvid Morgan, šef letenja i bezbjednosti u kompaniji Air New Zealand, otkrio je da je tokom svoje karijere svjedočio situacijama u kojima su elektronski uređaji putnika izazvali smetnje.
– Bio sam u avionu koji je tri puta radio stvari koje nisam želio – zbog Gejmboja, mobilnog telefona i laptopa – rekao je za medije.
Da, čak i nešto toliko jednostavno kao što je Gejmboj može ometati sisteme u avionu – što znači da avionski režim nije ograničen samo na pametne telefone i tablete. Jedan od najupečatljivijih incidenata dogodio se dok je Morgan letio Boingom 767 iz Melburna.
– Odjednom smo izgubili sve VHF radio-veze – prisjetio se.
Avion je imao tri VHF radija, i svaki put kada bi prebacili na sljedeći – ni on nije radio.
– Na kraju sam rekao: ‘Bolje da provjerimo kabinu i vidimo da li nešto izaziva smetnje’ – rekao je on.
Kako se ispostavilo, putnik je igrao igrice.
– Čim je uređaj isključen, sva tri radija su ponovo proradila – rekao je Morgan.
Iako mnogi misle da je isključivanje mobilnih uređaja samo formalnost, ova priča pokazuje da iza toga stoji ozbiljan razlog.
Jedna stjuardesa iz Velike Britanije ranije je objasnila da signal sa naših uređaja, bez obzira o kom se radi, može potencijalno ometati komunikaciju aviona s kontrolom letenja.
Drugim riječima, korišćenje uređaja bez avionskog režima može izazvati smetnje, piloti jednostavno ne žele da rizikuju.