Вожња аутомобила са мануелним мјењачем за многе је прави ужитак, али захтијева одређену вјештину.
Иако искусни возачи знају да правилним мијењањем брзина могу уштедјети гориво, мање искусни често праве грешку која може скупо коштати – "гуше" мотор.
Ова наизглед безазлена навика непотребно оптерећује мотор и с временом може довести до озбиљних кварова.
Шта је тачно "гушење" мотора?
Једноставно речено, до "гушења" или преоптерећења мотора долази када покушавате нагло да убрзате у превисоком степену преноса ("брзини"), при чему су обртаји мотора прениски.
Класичан примјер је вожња 50 км/х у петој брзини, гдје умјесто да пребаците у нижи степен преноса, само притиснете папучицу гаса до краја.
Иако почетницима може дјеловати да виша брзина значи и већу снагу, истина је супротна. Нижи степеани преноса (прва, друга, трећа) задужени су за испоруку обртног момента који је кључан за покретање и ефикасно убрзавање аутомобила.
Са друге стране, виши преноси (пета или шеста брзина) служе за одржавање постигнуте, константне брзине уз што мању потрошњу горива. Покушај снажног убрзања у таквим брзинама ствара огромно и штетно оптерећење за мотор.
Које су посљедице за мотор?
Континуирано преоптерећење мотора с временом узима данак на његовим виталним дјеловима. Ово су најчешће посљедице:
Оштећење клипова и цилиндара
Због превеликог напрезања, на зидовима цилиндара накупљају се наслаге угљеника. Врући клипови и њихови прстенови могу се "залијепити" за те наслаге, што с временом доводи до њиховог убрзаног хабања и трајног оштећења.
"Пропуштање" компресије
Када се клипни прстенови истроше, више не заптивају цилиндар како би требало. Врући гасови из коморе за сагоријевање тада "пробијају" поред клипа у картер (кућиште радилице). То повећава притисак и температуру у картеру и може ометати правилно подмазивање покретних дијелова мотора.
Контаминација уља
Гасови који доспјеју у картер могу се помјешати са влагом и створити киселине које нагризају металне компоненте. Сама влага контаминира моторно уље, стварајући штетан талог (муљ), подстичући корозију унутар мотора.
Све наведено води ка кваровима и скупим поправкама које се лако могу избјећи.
Срећом, рјешење је једноставно – усвојите исправне возачке навике. Довољно је да научите како ваш аутомобил "дише" и када је право вријеме за промјену брзине. Држите се сљедећих основних правила:
За убрзање користите ниже "брзине"
Ако желите снажно убрзање, увијек пребаците у нижи степен преноса. Мотор ће тада радити у оптималном распону обртаја и испоручити потребан обртни момент без напрезања.
Више "брзине" су за крстарење
Када постигнете жељену брзину на отвореном путу, пребаците у виши пренос (четврту, пету или шесту) и одржавајте је. Тако штедите гориво и чувате мотор.
Прилагодите брзину прије успоравања
Када се спремате да успорите или станете, прво лагано кочите, а затим правовремено пребацујте у ниже степене преноса како бисте увијек били спремни за наставак вожње.
Усвајањем ових навика, не само да ћете заштитити мотор и избјећи скупе кварове, већ ћете и возити ефикасније и сигурније.