Опреза никад доста

Како да поступите ако на леду изгубите контролу над возилом

  • 24.12.2024. 15:20

Црни лед је нешто најопасније што може да вас задеси на путу. Први снијег у децембру већ је прекрио наше путеве, а пао је након јаког мраза и сусњежице.

Ноћне температуре спале су око нуле, што је повећало ризик од поледице на путу, посебно по ноћи и код сусњежице која се хвата за асфалт, претварајући се у танки слој на којем је аутомобил тешко контролисати.

Такви услови отежавају вожњу, посебно на улицама које путари не стигну да очисте код изненадних падавина. Стога вас подсјећамо на пет најбољих савјета за вожњу у условима снијега и леда на путу, посебно за младе возаче и оне старије са мање рефлекса за воланом.

Предвиђање саобраћаја је кључ: држите сигурну удаљеност

Прво правило вожње у зимским условима је оно које би требало примјенити на вожњу уопште: предвиђајте шта слиједи. Овај савјет је још важнији у зимским условима лошег пријањања на подлогу, јер вам треба више времена да успорите или сигурно управљате возилом.

Према истраживањима, снијег може одложити вријеме реакције возача за 34 одсто, док пут кочења може бити и десет пута дужи до потпуног заустављања у зимским условима на путу.

Што спорије возите и што више држите удаљеност од возила испред, имате више времена за реакцију. Предвиђајте шта слиједи и возите полако, то је основно правило за вожњу у тешким условима. Многи међутим журе јер постају нестрпљиви кад се формирају колоне и прецјењују своје способности, што може изазвати катастрофу. Стрпљење је веома важно, боље је стићи касније него никад.

У вожњи користите кочење мотором

Корисна техника за успоравање на стрмим низбрдицама одувијек је тзв. кочење мотором. Ако имате ручни мјењач, убаците у нижу брзину и полако отпуштајте како бисте изазвали инерцију без употребе кочнице, а у аутомобилу са аутоматским мјењачем једноставно отпустите папучицу гаса или убаците „у нижу“ ручно, ако имате ту опцију, при чему ће се окретаји мотора повећати, пише Ауто клуб.

Док користите ножну кочницу, можете осјетити како систем против блокирања кочница АБС „ради прековремено“, па вас кочење мотором успорава и контролише точкове од проклизавања. Тада можете пажљиво започети са кочењем. Вожња низбрдо при малим брзинама помоћи ће вам да задржите контролу над аутом и успорите.

„Црни лед“ је невидљиви убица

У вожњи зими увијек имајте на уму појаву „црног леда“, која је изразито опасна јер је веома тешко примјетити. То је танки залеђени слој на путу који се ствара након ледених киша или поновног залеђивања снијега на путу при снижавању температуре.

Аутомобили чак доприносе тој појави јер „топле“ гуме топе снијег и лед на путу, али се снијег опет брзо леди у веома танком, често прозирном слоју када нема саобраћаја. Запамтите то посебно ако возите путевима гдје нема пуно саобраћаја: ноћу и у јутарњим сатима, када је на путевима најмање возила.

Како поступити кад видите да сте одједном изгубили контролу и да више не постоји никакво пријањање на црном леду?

Важно је остати смирен колико год је то могуће и избјегавати изненадне маневре. Волан морате лагано окретати и лагано дозирати кочницу док не прођете ледену површину и точкови поново не додирну асфалт. Добро би било и пребацити у нижу брзину како би се добило на успоравању без кочења.

Употријебите свјетла за маглу, али само по потреби!

То је савјет за добробит осталих учесника у саобраћају, а тиче се и предњих и посебно задњих магленки. Свјетла за маглу су намијењена само када су снијег, киша или магла изузетно густа и осигуравају другим возачима да вас виде раније. Међутим, када изађете из лоших временских услова, не заборавите да угасите магленке, јер изузетно сметају другим возачима, посебно задња свјетла.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови: