У вријеме када свијет тражи иновативна рјешења за еколошке изазове, Јапан предњачи са револуционарним приступом производњи чистог горива.
На острву Хокаидо, фарма Шикаои развила је јединствени систем који претвара крављи стајски отпад у водоник који може покретати аутомобиле и пољопривредну механизацију.
Са више од 20 милиона тона крављег стајског ђубрива које се произведе годишње у Јапану, сировине за овај процес има у изобиљу. Неадекватно третирано стајско ђубриво представља озбиљан еколошки проблем - ослобађа велике количине метана у атмосферу и може значајно нарушити квалитет воде ако доспије у водотокове.
"Пројекат производње водоника из сточног ђубрива потиче из Јапана и јединствен је за ово мјесто", изјавила је Маико Абе из компаније Ер Вотерр, једне од неколико фирми укључених у пројекат фарме водоника.
"Фарма Шикаои чини 30% крављег измета и урина Хокаида, тако да има велики потенцијал за обновљиву енергију", додала је.
Од отпада до енергије: Јапанска формула за чисту будућност
Постројење је први пут отворило јапанско Министарство животне средине 2015. године, са циљем да претвори пољопривредне нуспроизводе у водоник за снабдијевање локалне, руралне заједнице у систему кружне економије.
Крављи стајски отпад и урин убацују се у велики анаеробни дигестор у централном постројењу за производњу водоничног горива. У процесу се користе бактерије које разграђују органски отпад и производе биогас и течно ђубриво.
Овај процес резултира производњом биогаса, који се затим може пречистити у метан за даљу прераду у водоник. Према извјештајима, постројење може произвести 70 кубних метара овог чистог горива и има пумпу која дневно може напунити око 28 возила опремљених водоничним горивним ћелијама.
Иако се гориво може користити у аутомобилима, његова примарна намјена је за пољопривредна возила као што су трактори и виљушкари. Вишак водоника такође се може складиштити у канистерима, који се могу транспортовати у друге објекте, попут локалног узгајалишта јесетри и оближњег зоолошког врта Обихиро.
Јапан има сличне пројекте и у Фукуоки, гдје користе чак и људски отпад за производњу водоника за комунална возила са нултом емисијом, укључујући камионе за одвоз смећа.
Оваква иновативна рјешења показују како Јапан стратешки приступа двоструком изазову: решавању проблема одлагања отпада и истовременом развоју чистих извора енергије који не загађују животну средину, преноси Телеграф.