Европа остаје без малих аутомобила, спас тражи у новој категорији возила

  • Извор: Б92
  • 17.06.2025. 14:42

Приступачни градски аутомобили нестају широм Европе – и то не на мистериозан, већ бирократски начин. Њихово повлачење са тржишта узроковано је збрком прописа и све израженијим помаком ка тежим и скупљим возилима.

Сада директори компанија Стелантис и Рено позивају европске регулаторе да хитно размотре нова правила како би производња малих аутомобила поново постала исплатива.

Драматичан пад продаје малих аутомобила

Предсједник Стелантиса, Џон Елкан, истиче да се у Европи раније годишње продавало око милион нових аутомобила јефтинијих од 15.000 евра. Данас је та бројка пала на свега 100.000.

Произвођачи губе финансијски подстицај јер европски прописи отежавају пројектовање и производњу оваквих модела.

"До 2030. суочићемо се са више од 120 нових прописа. Више од 25% наших инжењера ради искључиво на усклађивању са регулативама – а то не додаје никакву вриједност", каже Елкан.

"Ако Јапан има кеи аутомобиле који чине 40% тржишта, нема разлога да Европа не уведе Е-Кар класу."

Потребни су нови прописи

Прије него што је изненада поднио оставку, извршни директор компаније Рено, Лука де Мео, изразио је сличну забринутост у интервјуу за Аутомотие Њуз.

Позвао је земље попут Француске, Шпаније и Италије да преузму иницијативу у оживљавању малих аутомобила.

"Возити електрично возило тешко 2,5 тоне сваки дан – то је еколошки апсурд", рекао је.

"Залажемо се за масовни развој малих аутомобила за градску вожњу и доставу на последњем километру."

"Потребна нам је различита регулатива за мања возила", додао је.

"Данас постоји превише правила осмишљених за велика и скупа возила, што чини производњу малих аутомобила неисплативом."

Стелантис још не одустаје

Стелантис још увек нуди нека мала возила као што су Цитроен Ами, Опел Рокс-е и Фиат Тополино, али она спадају у категорију четвороцикала – регулаторну нишу која дозвољава ултра-лака и спора возила.

Ипак, да би се мали аутомобили масовно вратили на тржиште, законодавци морају или да измијене ову категорију или да створе нову класу електричних возила.

Истраживачи из центра Герписа позивају регулаторе да дозволе продају возила сличних јапанским кеи цар моделима и у Европи, сматрајући да би то помогло локалним брендовима да се успешније такмиче са кинеском конкуренцијом, преноси б92.

Пратите нас и путем Вибера