Еvropa ostaje bez malih automobila, spas traži u novoj kategoriji vozila

  • Izvor: B92
  • 17.06.2025. 14:42

Pristupačni gradski automobili nestaju širom Еvrope – i to ne na misteriozan, već birokratski način. Njihovo povlačenje sa tržišta uzrokovano je zbrkom propisa i sve izraženijim pomakom ka težim i skupljim vozilima.

Sada direktori kompanija Stelantis i Reno pozivaju evropske regulatore da hitno razmotre nova pravila kako bi proizvodnja malih automobila ponovo postala isplativa.

Dramatičan pad prodaje malih automobila

Predsjednik Stelantisa, Džon Еlkan, ističe da se u Еvropi ranije godišnje prodavalo oko milion novih automobila jeftinijih od 15.000 evra. Danas je ta brojka pala na svega 100.000.

Proizvođači gube finansijski podsticaj jer evropski propisi otežavaju projektovanje i proizvodnju ovakvih modela.

"Do 2030. suočićemo se sa više od 120 novih propisa. Više od 25% naših inženjera radi isključivo na usklađivanju sa regulativama – a to ne dodaje nikakvu vrijednost", kaže Еlkan.

"Ako Japan ima kei automobile koji čine 40% tržišta, nema razloga da Еvropa ne uvede Е-Kar klasu."

Potrebni su novi propisi

Prije nego što je iznenada podnio ostavku, izvršni direktor kompanije Reno, Luka de Meo, izrazio je sličnu zabrinutost u intervjuu za Automotie Njuz.

Pozvao je zemlje poput Francuske, Španije i Italije da preuzmu inicijativu u oživljavanju malih automobila.

"Voziti električno vozilo teško 2,5 tone svaki dan – to je ekološki apsurd", rekao je.

"Zalažemo se za masovni razvoj malih automobila za gradsku vožnju i dostavu na poslednjem kilometru."

"Potrebna nam je različita regulativa za manja vozila", dodao je.

"Danas postoji previše pravila osmišljenih za velika i skupa vozila, što čini proizvodnju malih automobila neisplativom."

Stelantis još ne odustaje

Stelantis još uvek nudi neka mala vozila kao što su Citroen Ami, Opel Roks-e i Fiat Topolino, ali ona spadaju u kategoriju četvorocikala – regulatornu nišu koja dozvoljava ultra-laka i spora vozila.

Ipak, da bi se mali automobili masovno vratili na tržište, zakonodavci moraju ili da izmijene ovu kategoriju ili da stvore novu klasu električnih vozila.

Istraživači iz centra Gerpisa pozivaju regulatore da dozvole prodaju vozila sličnih japanskim kei car modelima i u Еvropi, smatrajući da bi to pomoglo lokalnim brendovima da se uspešnije takmiče sa kineskom konkurencijom, prenosi b92.

Pratite nas i putem Vibera

  • 16:30 Vijesti u 16:30

    Pregled najvažnijih vijesti iz zemlje, regiona i svijeta.

  • 16:50 Centar dana

    Volite popodne? Važno vam je da nakon napornog dana odahnete uz aktuelne teme, zabavu i savim nove i neobične priče iz cijelog svijeta? Uživate u programu koji okuplja interesantne goste i regionalne zvijezde?

  • 18:20 Еmisija: Biznis klub

    ''‘Biznis klub’ novim konceptom približiće vam ekonomiju i pružiti vam relevantne aktuelnosti iz oblasti ekonomije i privrede, ispratiti ekonomska kretanja i trendove na globalnom nivou i istražiti njihov uticaj na rast i razvoj ekonomije u Srpskoj.

  • 18:55 Marketing

    Blok ekonomsko-propagandnog programa.

  • 19:00 ATV Vijesti

    Centalna informativna emisija ATV-a u kojoj donosimo pregled najvažnijih informacija i događaja iz zemlje, regiona i svijeta tačno u 19 časova.

  • 19:40 Marketing

    Blok ekonomsko-propagandnog programa.