Свијет аутомобила

Да ли знате гдје су настали каравани?

  • Извор: Индекс
  • 03.03.2025. 20:38

Историја каравана фасцинантно је путовање кроз америчку аутомобилску културу, одражавајући промјене у породичној динамици, ширење предграђа и еволуцију потрошачких преференција.

Каравани, првобитно познати као "depot hacks", појавили су се почетком 20. вијека како би превозили путнике и пртљагу са жељезничких станица. Први затворени караван представљен је 1922. године, а израз "station wagon" почео је замјењивати "depot hack" између 1923. и 1929. године.

Модел Стар, представљен 1923. године, често се сматра првим серијски произведеним караваном. Но Фордов Модел А из 1929. године означио је улазак великог произвођача на тржиште каравана. До 1937. године Форд је постао први произвођач који је самостално производио и састављао властите караване.

Период након Другог свјетског рата донијело је значајан пораст популарности каравана, подстакнуто ширењем предграђа и "baby boomom". Удио каравана у укупној производњи аутомобила у САД-у порастао је с мање од три одсто 1950. године на готово 17 процената крајем педесетих.

Три знака од данас очекују срећне вијести

Три знака од данас очекују срећне вијести

Највећи продајни успјех каравана забиљежен је 1976. године, када је у САД-у продано 972.212 јединица, што је чинило 10 одсто свих проданих возила. Те године амерички купци могли су бирати између 62 различита модела каравана.

Неки од најзначајнијих модела у историји каравана укључују:

1) Ford Country Squire – Велики караван с погоном на стражње котаче, популаран десетљећима.

2) Ford Taurus Wagon – Представљен 1986. године, постао је један од најпродаванијих каравана свих времена.

3) Plymouth Suburban – Представљен 1949. године, био је један од првих каравана израђених у потпуности од челика.

4) Chevrolet Nomad – Модел из 1950-их, посебно позната верзија из 1957. године, Бел Аир Номад.

Опаки вирус напада дјецу и одрасле: Један симптом може бити кобан

Опаки вирус напада дјецу и одрасле: Један симптом може бити кобан

Пад популарности и данашњи статус

Популарност каравана почела је опадати седамдесетих због нафтне кризе и раста цијена горива. Додатно, долазак моноволумена (минивана) 1983. године, посебно Chryslerovih модела на К-платформи, убрзао је пад тржишта каравана.

До 2015. године каравани су чинили само 1.1 одсто свих аутомобилских продаја у САД-у, са 188.959 проданих јединица. Главни разлози овог пада укључују успон СУВ-ова и моноволумена, који су нудили више простора и били класификовани као камиони, што их је чинило подложнијима мање строгим регулацијама потрошње горива, као и промјене у потрошачким преференцијама, при чему су купци све више бирали возила која су перципирана као свестранија и модернија.

Занимљиве чињенице

1) Chrysler Town & Country из 1941. године био је први караван темељен на лимузинској каросерији, умјесто на одвојеном оквиру, што је означило значајну промјену у дизајну.

Ови знакови биће миљеници среће наредне двије године: Једног од њих чека брдо пара

Ови знакови биће миљеници среће наредне двије године: Једног од њих чека брдо пара

2) Посљедњи "woodie" караван (с правим дрвеним панелима на вањштини) био је Buick Roadmaster Estate Wagon из 1953. године.

3) Каравани су и даље популарни у Европи, нарочито у Њемачкој и Скандинавији, гд‌је су погодни за вожњу великим брзинама на ауто-путевима.

4) Због своје свестраности, каравани су се користили у разне сврхе - од доставе поште у руралним подручјима до превоза извиђача.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови: