Више од 10.000 европских хотела поднијело је колективну тужбу против платформе за дигиталне резервације смјештаја Booking.com, упозоравајући да им је клаузула о „паритету цијена“ проузроковала губитке.
Клијенти претражују смјештај на Booking.com-у, а затим га резервишу на веб-сајту хотела због повољнијих цијена, нагласила је компанија, забрањујући такву праксу клаузулом о „паритету цијена“.
Хотели се често у уговорима са платформама за онлајн резервације смјештаја договарају да неће нудити ниже цијене на својим веб страницама или веб страницама конкурентских платформи, прихватајући принцип паритета цијена.
ЕУ је у међувремену усвојила закон о дигиталним тржиштима који забрањује великим онлајн платформама уговорне одредбе о „паритету“ цијена, а Суд правде ЕУ (ЕСЈ) је у септембру прошле године указао да Booking.com потенцијално ограничава конкуренцију уговорним одређивањем прага цијена за хотелски смјештај.
Питање паритета цијена
Паритет цијена није неопходан за економску одрживост Booking.com-а, упозориле су судије, али и даље не представља кршење закона о конкуренцији.
Хотели су сада поднијели тужбу холандском суду, тврдећи да им је клаузула о „паритету цијена“ проузроковала губитке. „Европски хотелијери су дуго били приморани да толеришу неправедне услове пословања и прекомјерне трошкове. Вријеме је да се ујединимо и захтијевамо надокнаду штете“, рекао је Александрос Василикос, предсједник удружења угоститељства HOTREC.
„Наша заједничка иницијатива шаље јасну поруку: угоститељска индустрија у Европи неће толерисати злоупотребе на дигиталном тржишту“, додао је Василикос.
Поред HOTREC-а, колективну тужбу подржава више од 30 националних хотелских удружења, којима координира Hotel Claims Alliance. Њихов циљ је да обезбиједе надокнаду штете настале између 2004. и 2024. године.
Према студији коју су спровели HOTREC и Швајцарски факултет за хотелијерски менаџмент, Booking Holdings је 2023. године држао 71% удела на европском тржишту, док је удио директних резервација значајно опао посљедњих година.
„Они надувавају цијене“
Холандска удружења за заштиту потрошача најавила су крајем јуна тужбу против Booking.com-а, тврдећи да „надувава“ цијене хотелског смјештаја од 2013. године.
Фондација за одштету потрошача (CCC) и Удружење потрошача позвали су грађане који су претрпјели штету због таквих пракси Booking.com-а да им се придруже.
Booking.com годинама наплаћује претјерано високе цијене хотелских соба, наносећи холандским потрошачима штету од „неколико стотина милиона евра“, тврде удружења.
„Наша истрага је показала да Booking.com крши прописе о конкуренцији и заштити потрошача од јануара 2013. године“, рекао је предсједник CCC-а Берт Хајкенс.
(Индекс)