Нови детаљи пада авиона у Индији

Снимак црне кутије терети капетана за трагедију са 260 жртава

  • Извор: Индекс
  • 18.07.2025. 19:09

Снимак разговора из кокпита Ер Индије лета који се срушио прошлог мјесеца сугерише да је капетан искључио довод горива моторима непосредно након полијетања, изјавио је извор Ројтерса упознат са прелиминарном анализом америчких званичника.

Лет 787 Dreamlinera требало је 12. јуна из Ахмедабада у Индији да полети ка лондонском аеродрому Гетвик, али се срушио убрзо након полијетања, при чему је погинуло 260 људи, укључујући 241 од 242 путника и члана посаде и 19 људи на земљи. Несрећа се већ назива најсмртоноснијом авионском несрећом у посљедњих десет година.

Према извору који је говорио за Ројтерс под условом анонимности, први официр који је управљао летјелицом питао је капетана зашто је пребацио прекидаче за гориво у положај који искључује довод горива и замолио га да их врати у првобитни положај. Нема видео-записа из кокпита који би потврдио ко је тачно помијерао прекидаче, али садржај разговора, како тврди извор, упире прст у капетана.

Индијски Уред за истраге авионских несрећа (ААИБ), који води званичну истрагу, у прелиминарном извјештају навео је да су прекидачи за гориво на оба мотора пребачени из позиције "run" (укључено) у "cutoff" (искључено) у размаку од једне секунде, непосредно након полијетања.

Након тога, авион је изгубио потисак, попео се до висине од 200 метара и почео да понире. CCTV снимци показују да се активирала помоћна ваздушна турбина — рам-ер турбина — што је знак потпуног губитка погона мотора. Иако су прекидачи послије десет секунди враћени у укључени положај и систем је покушао аутоматски да поново покрене моторе, било је прекасно, авион је био прениско да би се опоравио.

Авион је ударио у дрвеће и димњак, а затим се срушио у ватреној буктињи на зграду медицинског факултета, убивши све у летјелици и додатно 19 особа на земљи, укупно 260 жртава.

Капетан је очигледно намјерно искључио гориво

Према прелиминарном извјештају, један пилот је чуо како пита: "Зашто си искључио гориво?”, а други му одговара: "Нисам.” Истрага још није утврдила ко је био капетан, а ко први официр у тој размијени. Капетан Сумеет Сабхарвал имао је 15.638 сати лета, а први официр Клајв Кундер 3.403 сата.

Снимци из црне кутије наводно откривају да је копилот почео да паничи након што је питао капетана зашто је искључио довод горива, док је капетан остао смирен.

Искусни ваздухопловни стручњак Џон Ненс изјавио је за Ројтерс да се, с обзиром на доступне информације, чини да не постоји друго рационално објашњење осим да је члан посаде искључио гориво, али је упозорио да истрага мора обухватити све могуће факторе и да ће коначни закључци захтијевати додатно вријеме.

ААИБ је у четвртак реаговао на медијске написе, поручивши да су "поједини дијелови међународних медија поново покушали да извуку закључке на основу селективног и непотврђеног извјештавања” и нагласио да је истрага и даље у току и да је прерано за било какве закључке.

Нема механичких грешака

Ер Индиа је у интерном допису својим запосленима навела да је прелиминарна истрага показала да нема никаквих техничких или одржавачких проблема и да су сви сервиси на авиону обављени како је прописано.

У извјештају такође није наведена ниједна безбједносна препорука за произвођача авиона Боинг (Боеинг) ни за произвођача мотора ГЕ. Америчка Савезна управа за ваздухопловство (ФАА) и Боинг након тога су интерно поручили да су безбједносне браве на прекидачима горива потпуно исправне.

Амерички Национални одбор за безбједност саобраћаја (НТСБ), који сарађује с индијским истражитељима, потврдио је да је њихова предсједница Џенифер Хоменди у потпуности информисана о свим детаљима истраге, укључујући податке из црне кутије и снимак из кокпита.

"Безбједност међународног ваздушног саобраћаја зависи од тога колико можемо да научимо из оваквих ријетких догађаја”, изјавила је Хоменди, "и једнако је важно ако се утврди да нема хитних безбједносних проблема.”

Ова трагедија покренула је нову расправу о увођењу камера у кокпите, које би у оваквим случајевима могле да пруже кључне визуелне доказе. 

"Да смо имали снимак из кокпита, многе би ствари већ биле јасније", рекао је Џон Ненс. Завршни извјештај, према међународним правилима, очекује се у року од годину дана од несреће, преноси Индекс.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови: