Нови Зеланд се истиче као глобални лидер у смањењу штете од пушења, захваљујући законима у којима су корисници у фокусу и активној подршци мање штетним алтернативама као алату за искорјењивање пушења.
Супротно томе, Аустралија се ослања на рестриктивне политике које ограничавају доступност сигурнијих никотинских производа, што резултира стагнацијом у смањењу стопе пушења.
Модел Новог Зеланда
Нови Зеланд биљежи импресиван пад стопе пушења, с 40 посто мушкараца и 32 посто жена 1976. године на само 8,3 посто у 2023. години. Паралелно, стопа кориштења сигурнијих никотинских алтернатива порасла је с 1,4 посто у 2016. на 11,9 посто у 2023. години, чиме су бездимни производи постали доминантна алтернатива пушењу. Најважније компоненте успјеха укључују легализацију сигурнијих никотинских алтернатива (2018.), подршку Владе и здравствених организација, као и проактивне иницијативе. Прошле године власти Новог Зеланда су преполовиле акцизе на дуванске производе који раде по принципу загријавања дувана. Сарадница министра здравља Новог Зеланда Кејси Костело, која је наложила ову промјену, рекла је да је то учинила како би потакла људе који пуше да пређу на мање штетне алтернативе.
Резултат ових мјера је убрзани напредак према циљу - непушачка нација до 2025. године, који предвиђа смањење преваленције пушења на испод 5 посто до краја 2025. године.
Аустралијски модел
За разлику од Новог Зеланда, Аустралија је увела рестриктивне мјере које допуштају продају електронских цигарета само у апотекама уз рецепт. Због тога је, осим постојећег црног тржишта дувана због изузетно високе цијене цигарета и илегална трговина е-цигарета у Аустралији постала уносан бизнис за организиране криминалне групе. У Мелбоурнеу је забиљежен пораст насиља, с више десетина напада на продавнице цигарета и вапе уређаја, укључујући бацање бомби, подметање пожара и вандализам, док се криминалне групе боре за контролу над црним тржиштем. Овај приступ ограничава доступност мање штетних алтернатива, потиче развој црног тржишта и стагнира стопу пушења. Преваленција пушења међу особама старијим од 14 година смањена је тек незнатно, с 12,8 посто у 2018. на 11,8 посто у 2023. години.
Примјер и за БиХ
Примјер Новог Зеланда доказује да отворен и приступ окренут потрошачима, заједно с јасним порукама здравствених стручњака, може убрзати стопе пушења.
Важан корак напријед у нашој земљи направљен је у децембру прошле године када је ступио на снагу нови Закон о контроли и ограниченој употреби дувана, дуванских и осталих производа за пушење у Федерацији БиХ. Закон строго забрањује пушење у свим затвореним јавним просторима, док употреба технологије загријавања дувана није забрањена.
Ако БиХ слиједи примјере земаља попут Новог Зеланда може направити значајан искорак у борби против пушења. Усвајањем стратегије смањења штете и омогућавањем приступа производима без дима, БиХ може смањити преваленцију пушења и истовремено заштитити јавно здравља.