Једна од највећих мистерија у авиосаобраћају је рушење "Ер Франсовог" авиона "ербас 330", који се 2009. стрмоглаво срушио у Атлантски океан.
Лет 447 кренуо је из Рио де Жанеира, али никада није стигао у Париз.
Истрага је трајала годинама, олупина је једва извучена са дна океана, али никада до краја није разјашњено шта је оборило авион са 228 људи.
"Ербас" се "стрмоглавио" срушио у океан убивши све у авиону", а пилот је изговорио три језиве посљедње реченице прије удара.
"Ер Франс" је више од деценије био уплетен у правни спор, оптужен да је кривично одговоран за убиство из нехата због смрти 228 људи. Међутим, прије више година донијета је одлука која је разбјеснила породице жртава, преноси Курир.
"Ер Франс" и "Ербас" су ослобођени убиства из нехата. Одговорност је сваљена на пилоте.
"Понашање пилота - Марка Дубоа (58), Давида Роберта (37) и Пјера Бонина (32) - и култура на летовима били су оно што је спорно. Током накнадне истраге испоставило се да су двојица пилота заспала, један за другим, када је требало да управљају авионом", наведено је.
Снимљени разговори у пилотској кабини такође су открили застрашујући посљедњи разговор 'тројке'.
Мање од два минута након што је кључна опрема за летење отказала, почела је паника.
Могло је да се чује како Роберт говори: "Је***е, срушићемо се! Није истина! Али шта се дешава?" Или Роберт или Бонин затим додају: "Је***е, мртви смо".
Затим, четири сата и 15 минута након лета преко континента, авион се срушио у Атлантик.
Бонин, кога су због позиције и година називали "компанијском бебом", био је приморан да управља тешким летом док су његови надређени спавали.
Извештај је гласио:
"С обзиром на то да лет траје дуго и да поред себе има узнемиреног млађег пилота за командама, Дубоа је одлучио да је вријеме да се наспава."
Алан Булард, који је водио истрагу, био је непоколебљив у својој критици Дубоа.
Рекао је:
"Да је капетан остао на позицији кроз зону међутропске конвергенције, то би му одложило сан за не више од 15 минута, а због његовог искуства, можда би се прича завршила другачије. Али не вјерујем да га је умор натјерао да оде да спава. То је више личило на уобичајено понашање, дио културе пилотирања у Ер Франсу. И његов одлазак није био против правила. Ипак, то је изненађујуће. Ако сте одговорни за исход, не идете на одмор током главног догађаја."
Касније је откривено да је Дубоов умор вјероватно био повезан са тиме што је претходне ноћи био будан са својом љубавницом - хостесом и оперском пјевачицом која није била на дужности.
Она је такође погинула на овом лету.
Дубоа је то чак признао, рекавши: "Нисам довољно спавао синоћ. Један сат - није довољно."
Кључним детаљима је требало две године да се појаве јер је црна кутија авиона лежала на дну мора, као и тијела.
"Ер Франс" је остао при тврдњи да није крив и порицао да су пилоти које је ангажовао неспособни. Међутим, није им требало дуго да унаприједе обуку пилота.
Судија је пресудио да је "немогуће доказати" корпоративну кривицу јер истражитељи нису утврдили кршење правила од стране Ербаса или Ер Франса у вези са грешкама пилотирања које су узроковале несрећу.
(Гардијан)