Ispitivanje

CNN: Kako mrtve kokoši čine avione sigurnima?

  • Извор: Индекс
  • 09.12.2021. 15:53

Svi volimo slušati pjevanje ptica i teško bi nas pogodilo kada više iznad naših glava ne bi letjela jata ovih krilatih životinja. Ali, one znaju predstavljati problem vazdušnom saobraćaju.

Svake godine na hiljade ptica udari u avione i pritom ugine. Američka Savezna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) je saopštila da je samo u 2019. u SAD-u zabilježeno više od 17.000 sudara ptica sa avionima.

Većina tih incidenata dogodi se na visinama do jednog kilometra, tokom polijetanja i slijetanja. Naime, otvoreni prostori aerodroma su često privlačna područja za ptice te one tamo znaju slagati svoja gnijezda.

Radnici aerodroma često koriste svjetla, lasere, pse i ptice grabljivice kako bi pokušali protjerati ptice iz okoline aerodroma.

Opasnosti za avione

Mada je vjerojatnost katastrofalne nesreće nakon sudara ptice i aviona izuzetno mala, bilo je takvih incidenata koji su uzrokovali ozbiljna oštećenja na letjelicama.

Nor. u januaru 2009. je avion Airbus A320 kompanije US Airways nakon polijetanja iz njujorške avio luke proletio kroz jato kanadskih gusaka. Neke od njih su se zaletjele u avion te su pritom otkazala oba motora. Kapetan Chesley Sullenberger i kopilot Jeff Skiles vješto su spasili cijelu stvar te uspješno sletjeli u rijeku Hudson.

Ali, te sreće nisu bila dva leta iz ranih 1960-ih. Nakon polijetanja iz Bostona u oktobru 1960. avion kompanije Lockheed Electra uletio je u jato čvoraka, prestali su mu raditi motori te je došlo do tragične nesreće, pri kojoj su poginule 62 osobe.

Zbog takvih su nesreća avioregulatori širom svijeta krenuli s preispitivanjem sigurnosnih standarda komercijalnih aviona i motora te razvijanjem načina testiranja njihove izdržljivosti u slučaju sudara s pticama.

Kokoši koje spašavaju živote

Među vodećim organizacijama koje provode takva testiranja je Centar za istraživanje svemira Nacionalnog istraživačkog vijeća Kanade (NRC).

Nakon nesreća iz 1960-ih NRC je, s vojnim stručnjacima, regulatorima, proizvođačima i pilotima, osnovao kabinet za istraživanje efekata udara ptica i sistem testiranja otpornosti aviona na takve situacije.

Kabinet se odlučilo koristiti top na komprimirani avion, a municija su leševi ptica ili umjetne životinje.

"Da bismo napravili kalibracijski test, koristimo ptice na bazi želatine ili kokoši koje kupimo u trgovini. Kada krenemo u pravo testiranje, služimo se mrtvim kokošima. Znači, ptice su uvijek mrtve, stavljamo ih u top s perjem, glavom, nogama, sa svime", rekao je za CNN Azzedine Dadouche iz NRC-a.

NRC nabavlja leševe uginulih ptica s farmi peradi ili od tvrtki koje posjeduju takve ptice i trebaju ih se riješiti.

Kombinacija pritiska vazduha u spremniku, težine projektila i dužini cijevi određuje brzinu kojom će ptica udariti u testni objekt, što je u skladu s brzinama određenog aviona tokom polijetanja, početnog uspona ili slijetanja. Nakon sudara ptice s testnim objektom stručnjaci procjenjuju koliko je određeni dio aviona otporan na takvu vrstu udara.

(Index)

Тагови:
  • 07:00 Свет пољопривреде (Р)

    Пољопривредна емисија дугогодишње традиције доноси провјерене информације знања и искуства која интересују сваког пољопривредника.

  • 08:00 Аграр

    Актуелне приче из свијета домаће и регионалне пољопривреде, теме посвећене домаћим производима, узгоју воћа и поврћа, ратарству и сточарству.

  • 08:30 Емисија: АТВ јутро

    Актуелне теме, најновије информације и занимљивости из земље и свијета.

  • 10:00 Серија: Истине и лажи (12+)

    Серија, која је доживљела велики регионални успјех, и даље је на самом врху гледаности, у вама ће сигурно измамити најискренија осећања, а препрекама, динамиком и напетим развојем судбина ликова, 'купиће вас' и постати ваша омиљена домаћа серија.

  • 10:40 Документарни програм (Р)

    ' Документарни програм (Р)

  • 11:30 Аграр (Р)

    Актуелне приче из свијета домаће и регионалне пољопривреде, теме посвећене домаћим производима, узгоју воћа и поврћа, ратарству и сточарству.