Најмање 13 људи убило се због скандала с британском поштом у којем је готово 1.000 запослених неправедно прогоњено и осуђено због наводне проневјере, иако су заправо били жртве грешке компјутерског система, стоји у извјештају који је објавио АП, а пренијели бројни медији.
Још 59 људи размишљало је о самоубиству због тог случаја, који се сматра једном од највећих правосудних неправди у модерној историји Уједињеног Краљевства.
Од отприлике 1999. до 2015. године, стотине људи који су радили у пословницама поште неправедно су осуђени за крађу, превару и лажно књиговодство, на темељу података из неисправног ИТ система. Неки су завршили у затвору или су банкротирали. Други су изгубили дом, здравље, бракове или су постали изопштени из својих заједница, преноси Индекс.
Пензионисани судија Вин Вилиамс, који води јавну истрагу о скандалу, рекао је у извјештају да се према тврдњама породица 13 људи убило због неисправног рачуноводственог система поште, који је"показивао фиктивне мањкове у пословању пословница.
Проблеми познати годинама
Иако је пошта у државном власништву, дјелује као приватна фирма. Проблеми с њеним системом били су познати годинама, али размјере неправде постале су јасне тек прошле године, кад је телевизијска драма о том случају доспјела на насловнице и изазвала талас подршке жртвама.
Главни кривац био је софтвер Хоризон, који је развила јапанска твртка Фујитсу, а пошта га је прије 25 година увела у пословнице како би аутоматизовала продајно књиговодство. Кад је систем показивао мањкове, пошта је оптуживала шефове пословница за проневјеру и тјерала их да врате новац. Ипак, мањкова у стварности није било. Били су то лажни мањкови.
Према извјештају, око 1-000 људи било је казнено гоњено и осуђено на темељу погрешних података. Влада је у међувремену представила закон који поништава пресуде и обећава одштету жртвама.
Одговорност и посљедице
Вилиамс је рекао да су неки од шефова поште знали - или су морали знати - да је Хоризон неисправан. "Пошта је одржавала фикцију да су њезини подаци увијек тачни", рекао је.
Јо Хамилтон, бивша шефица пословнице и једна од главних активисткиња, рекла је да извјештај показује размјере ужаса који су им приредили.
Предсједник управе поште обећао је да ће жртве добити одштету.
"Пошта није слушала шефове пословница и као организација смо их изневјерили. Они и њихове породице годинама су патили", рекао је Најџел Раилтон. "Требало им је предуго да скину љагу са свог имена и да добију правду."
Ово је први извјештај из истраге коју је покренула влада, а која има овлаштења да тражи доказе од свих укључених страна. Очекује се и наставак, који ће се бавити одговорношћу за надзор над системом и потенцијалним именовањем криваца.