Тему је свеприсутан, а ми се бавимо питањем колико је уздрмао постојеће тржиште испоруке робе широке потрошње. И гдје се налази у односу на своје, сада већ љуте конкурентне, такође из Кине, Алибабу и Шејн.
Тему, Тему, Тему. Макар једна особа коју познајете вам је споменула ову платформу. Или вас је питала да ли о њој знате нешто више. Шта је заправо Тему? Укратко, ова компанија нуди робу широке потрошње која се углавном испоручује потрошачима директно из Кине. Компанија за еТрговину налази се у склопу конзорцијума Пиндуодуо (PDD) Холдингс. Име значи "team up, price down" (удружите се, снизите цијену).
Компанија је регистрована на Кајманским острвима, док је адреса главне канцеларије Даблин. Њом руководи оснивач Колин Хуанг, кинески инвеститор, бизнисмен и филантроп који је магистрирао рачунарство на Универзитету Висконсин 2004. године.
Пиндуодуо се првобитно фокусирао на пољопривредну индустрију, а развио се у вријеме када су Алибаба и ЈД значајно консолидовали кинеско тржиште еТрговине. Многи аналитичари су вјеровали да постоји ограничен простор за нове учеснике на тржишту. Током почетног затварања због корона вируса у Кини 2020. године, Пиндуодуо је започео програм за помоћ руралним кинеским пољопривредницима како би да продавали своје производе купцима на мрежи, уместо да се ослањају на традиционална тржишта.
У августу 2020. Пиндуодуо је покренуо Дуо Дуо Маицаи, услугу која омогућава потрошачима да унапред наруче намирнице за преузимање на одређеним локацијама. Успјех је био енорман, већ годину дана касније компанија је генерисала 2,44 билиона долара бруто вредности робе.
Велики раст Темуа
Сестринска компанија Тему, настала је септембра 2022. године, првобитно у Сједињеним Државама, а прво оглашавање било је ни мање ни више него Супербоул финале фебруара 2023. Већ наредне године Тему је понудио 15 милиона долара за више реклама такође за Супербоул. За њих је неколико конгресмена затражило да се не приказују. Као резултат кампање, компанија је забиљежила пораст у претрагама. Достигла је 100 милиона активних корисника у САД, више од 130 милиона преузимања апликација широм свијета. И приближно 420 милиона мјесечних посјета веб сајту, према Семрашу.
Неке рекламе ипак нису прошле. Прошле године, Управа за стандарде оглашавања у Уједињеном Краљевству забранила је пет Тему реклама због приказивања дјевојчице у бикинију, за коју се процјењује да има осам до 11 година, у пози која је оцијењена као неприкладна.
Раст је био незадржив, Тему је лансиран у Аустралији и Новом Зеланду, па у Француској, Немачкој, Италији, Холандији, Шпанији и Великој Британији. Ширење се наставило на тржиште Латинске Америке, да би 17. јануара 2024. Тему званично био лансиран и у Јужној Африци. То је била 49. земља у којој је компанија пословала.
Истраживање Sensor Tauera проценило је да су у последњем кварталу 2023. корисници Темуа проводили у просеку 23 минута недјељно на апликацији. У поређењу са 18 минута на Амазону и 22 минута на Ибеју. Колико је посао кренуо добро најбоље говори и 38. позиција Хуанга на Форбес листи најбогатијих људи на свијету (новембар 2024). Његово богатство је процењено на 41,1 милијарду долара.
Проблеми с прописима
Усљедиле су многобројне критике, о спорном квалитету робе, оптужбама о присилном раду, интелектуалној својини, радним правима, продаји илегалних производа. Да ли усљед притиска конкуренције, или правог стања ствари, крајни суд даће на крају они који су једино меродавни – потрошачи.
"У августу 2024, власти у Сеулу откриле су да производи које продају популарни онлајн продавци Шеин, Тему и Алиекспрес садрже токсичне супстанце које далеко превазилазе законске границе безбједности. Инспекције су откриле алармантне нивое штетних хемикалија, попут формалдехида и олова. У разним предметима попут ципела, шешира, играчака и лакова за нокте. Ове супстанце представљају значајне здравствене ризике, укључујући репродуктивну штету, канцерогене ефекте и тровање јетре. Као одговор, јужнокорејски званичници су захтјевали да се ови производи уклоне из продаје. Компаније су покренуле интерне истраге како би побољшале мјере поштовања безбједности. У одвојеној истрази коју је спровела Индустрија играчака Европе (ТИЕ) почетком 2024. године, ниједна од 19 играчака купљених од Темуа није била у складу са сигурносним прописима ЕУ. А 18 је представљало значајан ризик за дјецу".
У мају 2023. године Комисија за економски и безбједносни надзор Сједињених Држава и Кине изразила је забринутост због ризика за личне податке корисника Темуа након што је апликација Пиндуодуо суспендована са Гугл Плеја због наводног малвера.
Шејн
Дио пута Темуа водио је и кроз беспоштедне борбе са ривалом и продавцем fast fashion производа Шејном. Компанија је основана у Нанђингу у Кини и иза ње стоји бизнисмен Крис Шу.
Још од 2008. компанија је позната по продаји релативно јефтине одеће, популарне међу потрошачима генерације З. Почевши од 2012. године, Шејн је почео да успоставља сопствени систем ланца снабдијевања, трансформишући се у потпуно интегрисаног продавца. У Гуангџоу је 2022. процвјетала мрежа са више од 3.000 добављача. Контроверзе су кренуле због извештаја о кршењу права радника и дјечијем раду, па је сједиште премјештено из Кине у Сингапур, из регулаторних, међународних и финансијских разлога. Своје ланце снабдјевања и складишта компанија је задржала у Кини.
У 2022. години, Шејн је остварио приход од 24 милијарде долара. То је сума попут оне коју су остварили и етаблирани трговци Зара и H&M. Шејн је процијењен на 100 милијарди долара након рунде финансирања у априлу 2022. године. Посебно се окористио о трговински рат Кине и Сједињених Држава, посебно у погледу пореских олакшица.
Велики ратови
Вратимо се на горе поменуту битку двије компаније и како је до ње дошло.
У децембру 2022. године, Шејн је тужио Тему, наводећи да је ангажовао онлајн инфлуенсере који су давали "лажне и обмањујуће изјаве" како би промовисали сопствену робу.
Тему је узвратио истом мјером, оптужујући Шејн за кампању пријетњи, застрашивања, лажне тврдње о кршењу закона. Јула 2023. године Шејн је добио привремену мјеру против Темуа наводећи да је компанија користила Шејнове слике заштићене ауторским правима у листама производа.
Љета 2023. ствари су се додатно распламсале, а у њих је била увучена и Америка. Тему је оптужио Шејн да крши антимонополске законе те земље учествујући у контроли више од 75% fast fashion тржишта. То је довело, како су навели, до виших цијена и смањене опције за потрошаче.
Пар мјесеци касније деловало је да је „одозго“ стигао интерни налог за пацификацију грамзивости обе компаније. Тако су Шејн и Тему затражили да се њихови предмети један против другог одбаце у Масачусетсу и Илиноису. Ниједна од компанија није понудила даље објашњење, нити да потврди ли је постигнута нагодба. Тужбе су ипак наставиле да се нижу у децембру 2023. Тренд се наставио и ове године, у фебруару и августу (Шејн је поднео тужбу за повреду ауторских права против Темуа америчком савезном суду).
Алибаба
За то вријеме Алиекспрес није део ових трвења. Послује у оквиру Алибаба гиганта, једне од највећих свјетских компанија за малопродају и еТрговину. Основао је Џек Ма у Хангжуу 1999.
Али, далеко од тога да не постоји ривалство које је само у почетку било мањег интензитета. Разлог је тај што је Тему намијењен свакодневним купцима кроз једноставну апликацију за коришћење. Алибаба је дизајниран за предузећа која желе да купују и продају на велико. Алибаба је посебно био бољи избор за дропшипинг. То је опција за испуњавање поруџбина која омогућава предузећима из сектора еТрговине да предају процесе набавке, складиштења и испоруке производа трећој страни.
Због овога је компанија Алибаба и створила Алиекспрес. Он је намијењен појединцима који желе да купују производе у мањим количинама, а који нуди ниске цијене и широку палету производа.
Предности Темуа су ниске цијене, богат каталог понуде, флексибилна политика враћања производа који су у тренду. Мане су одсуство фотографија, одсуство дропшипинга, слабија испорука и рефундација.
Алиекспрес с друге стране такође има ниске цијене и широку палету, ради у дослуху са произвођачима, и изврсно прилагођава производе.
Алибаба, са својом дугогодишњом доминацијом, и Тему, опасни обећавајући новајлија, уплетени су у жестоку битку заузимања ДТЦ (директни потрошачки маркетинг). Обе платформе користе своје огромне ресурсе како би понудиле ефикасне испоруке, са наглашеним технолошким напретком, уз побољшано корисничко искуство.
Разлике и критике
У суштини мјеру ових компанија одређује потражња и оно шта потрошаче интересује.
Кроз многобројне форуме на разноразним мрежама, од Редита до Јутјуб анализа и порука на самим платформама, издвајају се заједнички ставови потрошача, генерисани у неколико закључака.
Тему се замјера спора испорука у САД, нападне и спорне тактике оглашавања. Остатак свијета хвали одличне корисничке услуге, добар квалитет и испоруку. Неки корисници сматрају да се на Алибаби могу пронаћи слични јефтинији производи.
Шејн је најбоље мјесто за куповину одјеће, гдје су цијене пристојне и повољне, док је испорука осредњег квалитета. Ову платформу највећи број корисника повезује са женском гардеробом. Недостатке у виду јефтино направљене одјеће компензују прави попусти и промоције, бесплатна и брза достава, поуздано праћење, бесплатно враћање робе.
Алиекспрес краси разноврсност. Већина продаваца робу шаље веома брзо, а ни на царини не постоје проблеми.
На шта обратити пажњу
Њихове апликације се не препоручују за коришћење, а треба бити обазрив приликом поручивања УСБ дискова, микрокартица, батерија, јер постоји велика шанса да ће производ бити далеко нижи од наведених спецификација. На мети критика је због нетачног описа артикала (лажно оглашавање), лажних промоција (ставка је означена са 70% попуста док је у стварности то нормална цијена). Испорука може да буде скупа, спора и без праћења.
Интензивно ривалство између гиганата еТрговине Алибабе и Темуа не означава само надметање између корпорација, већ и динамичку трансформацију ДТЦ испорука из Кине.
Сукоб Алибаба -Тему имаће далекосежне последице по међународно окружење еТрговине. То представља помак ка агилнијим пословним моделима који су усредсређени на купце који имају потенцијал да преобликују малопродају.
Ово ривалство помјера оквире за логистичке могућности, постављајући нова мјерила. То су иновације у управљању ланцем снабдијевања, логистици вођеној вјештачком интелигенцијом и рјешењима за прекограничну еТрговину.
Конкуренција Амазона
Не треба заборавити ни конкуренцију коју кинеске компаније имају и са Амазоном. Конкуренција између Темуа и Амазона довела их је до тога да се међусобно ускладе са стратегијом ланца снабдјевања 2024. године. Тему ће укључити складишта у Сједињеним Државама како би скратили вријеме испоруке, продали веће артикле и диверзификовали се од де минимис испоруке и Амазона који ће продавцима у Кини испоручивати производе директно, као алтернативу коришћењу постојећих складишта "Fulfillment By Amazon", пише Форбес.