Европска унија убрзано ради на заустављању навале све већег броја пакета који стижу из Кине преко њихових платформи као што су Тему и Шеин.
Они разматрају мјере које укључују нови порез на приходе платформе за е-трговину и административну таксу за руковање по артиклу која би већину пошиљки учинила мање конкурентном.
Према процјени комесара за трговину Мароша Шефчовича, само ове године у Европу ће стићи око четири милијарде пакета у вриједности мање од 150 евра, што је садашњи праг за царине.
Пошто кинеске онлајн продавнице обично испоручују производе који су знатно јефтинији од тог износа, мало ко је и размишљао о плаћању царине. Број пакета се утростручио од 2022. године.
Колико год то било добро за џепове купаца, ЕУ упозорава да због тога већина производа није прошла адекватне провјере, а повећан је и број опасних материја попут токсичних играчака, пише Фајненшел тајмс.
Тој Индустрис Европе спровела је истраживање на 100 производа купљених на десет онлајн платформи (укључујући Амазон), а резултати су поражавајући - чак 80 одсто њих не испуњава европске безбједносне стандарде.
Најчешће је количина опасних хемикалија била вишеструко већа од дозвољене, а у једном случају је дјечија играчка за избијање зуба направљена тако лоше да се лако може поломити и тако изазвати гушење.
Резултати су тим више поражавајући с обзиром на то да је шест од 10 проучаваних онлајн продавница потписало Заклетву о безбједности производа, добровољну обавезу да осигурају безбједност робе коју продају треће стране на својим платформама.
Још једна негативна посљедица све веће популарности кинеских трговаца је да њихови европски конкуренти морају да снизе цијене својих производа, иако им трошкови производње стално расту. Ово би, забринути званичници, могло да их натјера да сами почну да увозе и препродају јефтину кинеску робу. Ништа мањи проблем није и фалсификована роба.
Укидање вриједносног прага од 150 евра, испод којег су пакети ослобођени царине, потез је на који су се, поред Европске уније, опредијелиле и САД. Али аеродроми су забринути да би то могло додатно оптеретити ионако преоптерећене царинике. На примjер, аеродром Сцхипхол у Амстердаму и лука Ротердам заједно обрађују 3,5 милиона пакета дневно - или 40 у секунди.
ЕуроКомерс, који представља трговце на мало у ЕУ, поздравио је планирану акцију, али је рекао да би накнаду за обраду било тешко оправдати према правилима СТО која ограничавају износ дажбина и царинских накнада за обраду на приближну цијену пружене услуге.
"За сада подстичемо Европску комисију и државе чланице да појачају спровођење контрола на националном и нивоу ЕУ. За нова правила требаће године да ступе на снагу“, истакли су.
Број опасних производа које су државе регистровале у 2023. години порастао је за више од 50 одсто у односу на претходну годину. Козметика, играчке и електрични апарати спадају у производе са најчешћим безбједносним ризицима.
Због тога Унија чак истражује ову тему како би смањила проток небезбједних производа. Потенцијалне мјере укључују високе казне, па чак и забрану рада платформе у одређеној земљи. Поред тога, порез на приход од платформи за е-трговину, који би се односио и на компаније из ЕУ и на компаније које нису чланице ЕУ, захтјевао би одобрење 27 земаља чланица блока и могао би да нашкоди европским компанијама у тренутку када Европа покушава да подстакне дигитализација.
Тему и Шеин су рекли да подржавају промјене политике које користе потрошачима и обезбјеђују транспарентну конкуренцију. Вјерују да неће наштетити свом послу, пише Јутарњи.хр.