Завод за статистику

Анализа: Колико грађани Српске купују на интернету и ко је 'просјечан' купац

  • Извор: Глас Српске
  • 07.02.2025. 16:29

Шопинг путем интернета, који у свијету практикује више од двије милијарде људи, све је популарнији и међу потрошачима у Републици Српској, а просјечан е-купац код нас, показала је анализа, у тридесетим је годинама живота, станује у граду, има факултетску диплому и мјесечна примања у домаћинству већа од 2.500 КМ.

Узимајући у обзир све већу популарност е-трговине у свијету, Републички завод за статистику анализирао је навике потрошача у Српској и дошао до занимљивих података који показују ко то најчешће купује путем интернета и шта пазари.

Посматрајући десетогодишњи период статистичари су уочили да је удио популације старости између 16 и 74 године који је путем интернета куповао робу у 2015. години износио 11,8 одсто, а у 2024. години огромних 53,1 одсто. Истраживање је показало да 58,6 одсто овдашњих е-купаца станује у граду, 68,2 одсто њих су високообразовани, док 75 одсто оних коју купују онлајн припадају старосној групи од 25 до 34 године.

Ово су казне које је ''зарадила'' жена чија је тужна слика потресла регион

Ово су казне које је ''зарадила'' жена чија је тужна слика потресла регион

Такође 68,2 одсто грађана Српске који пазаре на интернету живе у домаћинству које остварује нето мјесечни приход изнад 2.500 КМ.

Осим тога, истраживање је открило и да је онлајн куповина у значајнијој мјери заступљена код одређене врсте робе и услуга те код одређених категорија становништва, попут студената и запослених.

Када посматрамо интересовање потрошача за робу и услуге које се нуде путем интернета, претежно наручују и купују одјећу, обућу, торбе, накит (66,8 одсто), потом намјештај, опрему за кућу или производе за башту (41,9 одсто) и спортску опрему (22,9 одсто), открила је анализа статистичара.

Родитељи упозорени: Хакери масовно нападају дјецу преко Robloxa

Родитељи упозорени: Хакери масовно нападају дјецу преко Robloxa

У 40 одсто случајева грађани путем веб апликације купују интернет или плаћају претплату за мобилни телефон, док приликом резервације услуга смјештаја у хотелима или туристичким агенцијама готово петина домаћих корисника е-трговине бира онлајн комуникацију.

У документу завода је наведено да онлајн куповина представља олакшицу коју је омогућио технолошки развој, да штеди вријеме и енергију, али уколико се не користи на прави начин, врло лако може постати замка за прекомјерно и импулсивно трошење новца, али и истог тог времена и енергије којих су потрошачи првобитно жељели да уштеде.

Појачана контрола меса у Српској

Појачана контрола меса у Српској

"Појавом вируса корона, увођењем забране кретања, ограничавањем рада и бројних других фактора који су пратили појаву ове свјетске пандемије, е-трговина, од те 2020. године, престаје да буде луксуз, већ свакодневна потреба људи“, закључили су у Заводу.

Извршна директор Удружења за заштиту потрошача "Дон" из Приједора Муриса Марић каже да је ера е-трговине и информационих технологија одавно почела у Српској и не изненађује је тренд раста броја људи који купују на интернету, али је изненађена да постоје статистички подаци о годинама, образовању и примањима е-купаца.

"Трговина путем интернета код нас нажалост није законски регулисана, а колико се купује онлајн, јасно је из података да су грађани БиХ само кинеској онлајн продавници Тему дали десетине милиона марака у свега неколико мјесеци, с обзиром на то да је на нашем тржишту доступна од септембра 2024. године. Тај новац смо могли преусмјерити у нашу земљу, да продајемо своју робу, на свом тржишту, а не да БиХ склапа штетне уговоре са страним интернет трговинама“, рекла је Марићева.

Књиге

У Републичком заводу за статистику дошли су до података да се у мору робе и услуга које се нуде путем интернета најмање купују производи попут штампаних књига, плоча, ЦД-ова и слично.

"То указује да су љубитељи књиге и слушаоци музике са плоча и ЦД-ова остали привржени традиционалном виду трговине, односно куповини 'уживо'", наведено је у анализи Завода.

Пратите нас и путем Вибера

Тагови:
  • 18:55 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.

  • 19:00 АТВ Вијести

    Центална информативна емисија АТВ-а у којој доносимо преглед најважнијих информација и догађаја из земље, региона и свијета тачно у 19 часова.

  • 19:40 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.

  • 19:42 Спорт

    Преглед најважнијих дневних спортских дешавања и информација из земље, региона и свијета.

  • 19:49 Маркетинг

    Блок економско-пропагандног програма.

  • 19:50 Временска прогноза

    Преглед временских и биометеоролошких прилика у земљи и региону.