Најављене царине

Алармантна ситуација: Ако САД направе овај корак, ударац за Европу би био разоран

  • 29.03.2025. 16:07

Најављене царине од 25 одсто на увоз аутомобила у САД могле би да уздрмају једну од најважнијих европских индустрија и изазову штету која се мјери у милијардама.

Трампова администрација најавила је увођење 25-постотних царина на увоз аутомобила у Сједињене Америчке Државе, а најтеже би могли да страдају управо њемачки произвођачи. 

Према анализи реномиране куће Бернштајн, три највећа немачка произвођача – "Volkswagen", "BMW" и "Mercedes-Benz" – заједно би могли да изгубе око 11 милијарди евра због нових мјера.

Украјинци погазили ријеч: Опет ударили!

Украјинци погазили ријеч: Опет ударили!

Притом би профитне марже могле значајно да падну – код BMW-а за два постотна бода, а код Мерцедеса за чак 2,2 бода, наводе аналитичари, преноси тпортал.

САД као кључно извозно тржиште

Њемачка је највећи извозник аутомобила из ЕУ у САД, а бројке јасно показују колика је важност тог тржишта. Према подацима Савезне статистичке канцеларије, у 2024. години САД су учествовале с чак 13,1 посто у укупном њемачком извозу аутомобила, у финансијском износу од 34 милијарде долара.

Прошле године су "Volkswagen", "Audi" i "Porsche" на америчком тржишту продали 655.000 возила, BMW 398.000, а Мерцедес 325.000. Међутим, удио производње на америчком тлу и даље је ограничен – код VW/Audi/Porsche износи 20 посто, код BMW-а 48 посто, а код Мерцедеса 35 посто, пишу њемачки медији.

СЗО предлаже смањење броја запослених

СЗО предлаже смањење броја запослених

"Porsche" најугроженији, "USMCA" правила проблем за друге

Посебно се истиче случај "Porscha", који нема производне капацитете у САД и у потпуности зависи од увоза. С друге стране, " Volkswagen" и Мерцедес, према аналитичарима, нису у потпуности усклађени с правилима USMCA споразума (САД-Мексико-Канада), што значи да би и они могли да буду посебно погођени царинским ударом. У оквиру USMCA споразума, америчка администрација допушта изузећа од царина за дијелове и компоненте произведене унутар договорених земаља, али то не вриједи за све моделе и произвођаче.

Хиљаде радних мјеста у опасности

Према процјени консултантске куће Кирни, царине које је најавио Трамп могле би европску аутомобилску индустрију стајати до 30.000 радних мјеста. Ситуација је додатно забрињавајућа с обзиром на то да је у 2023. у њемачкој ауто-индустрији већ изгубљено око 19.000 радних мјеста, показују подаци EY-а. Стручњак EY-а, Константин Гал, упозорава да се индустрија налази у великој структурној кризи, те да би ово могао да буде само почетак "болног, али неизбјежног процеса смањења".

Рубио: УСАИД се и званично гаси, од 1. јула више неће постојати

Рубио: УСАИД се и званично гаси, од 1. јула више неће постојати

Производња у САД? Тешко и споро

Њемачки произвођачи већ имају погоне у САД – "Volkswagen" у Тенесију, "BMW" у Јужној Каролини, а Мерцедес у Алабами – али су ти капацитети још увијек премали. Премјештање или повећање производње изузетно је комплексан процес који захтијева вријеме и улагања, а додатно га отежавају слабости других кључних тржишта попут Кине као и изазови транзиције на електрична возила.

Након што су царине најављене, Њемачко удружење аутомобилске индустрије (ВДА) одмах је позвало на хитне преговоре између Европске уније и САД. Предсједница удружења Хилдегард Милер упозорила је да би "посљедице могле да угрозе раст и благостање с обе стране Атлантика".

Пратите нас и путем Вибера