Zajednička deklaracija Republike Srpske i Srbije o opstanku srpskog naroda predstavlja jedan od najznačajnijih dokumenata koji bi trebalo usvojiti jer mora da istakne nacionalne identitetske kriterijume, među kojima su jezik i pismo najznačajniji, izjavio je za Srnu lingvista Miloš Kovačević.
Kovačević je naglasio da ne bi bilo moguće razgovarati o jedinstvu srpskog naroda ukoliko nema zajedničkih identitetskih nacionalnih kriterijuma.
"U razradi tih različitih kriterijuma, koje podrazumijevaju i paralelne veze Republike Srpske i Srbije, najvažnije je ono što se podrazumijeva pod jedinstvom srpskog kulturnog i naučnog prostora, a to je izjednačavanje nastavnih planova i programa za nacionalne discipline, kao što su srpski jezik i književnost", rekao je Kovačević.
Prema njegovim riječima, u deklaraciji bi trebalo da bude navedeno koji su najvažniji aspekti koje taj dokument obuhvata s ciljem očuvanja nacionalnog identiteta i jedinstva srpskog naroda.
On dodaje da je trenutno najugroženija ćirilica, te da bi deklaracija morala istaći jedinstvo u pogledu nacrta ili zakona o jeziku i pismu.
"Ukoliko jezik i pismo nisu jedinstveni na cijelom prostoru srpskog naroda, onda se ne može govoriti ni o jedinstvenom kulturnom prostoru, kao ni obrazovnom sistemu", smatra Kovačević.
On pozdravlja aktivnosti koje su pokrenute kada je riječ o usaglašavanju nastavnih planova i programa u osnovnim i srednjim školama u Republici Srpskoj i Srbiji, dodajući da bi i na fakultetu trebalo da budu jedinstveni planovi i programi kada je riječ o nacionalnim disciplinama.
Direktor Republičkog pedagoškog zavoda Republike Srpske Predrag Damjanović istakao je da su u saradnji sa Zavodom za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja Srbije za srpski jezik i književnost, istoriju, geografiju, poznavanje prirode i društva pripremili nastavne sadržaje koji se bave zaštitom nacionalnog interesa srpskog naroda.
"U Republici Srpskoj devetogodišnje osnovno obrazovanje zasnovano je na ishodima učenja, a u Srbiji je osmogodišnje obrazovanje i oni se pripremaju da modernizuju nastavni plan i program. Druga je razlika da su u Srbiji definisali standarde za sve nastavne predmete, a u Srpskoj to tek treba da uradimo", naveo je Damjanović.
On je istakao da je, bez obzira na prethodne razlike, prema sadašnjem nastavnom planu i programu već usklađeno 90 odsto sadržaja koji se odnose na zaštitu srpskog nacionalnog interesa.
"Republički pedagoški zavod spreman je da uradi svoj dio posla i da usklađeni nastavni plan i program bude primjenjiv od septembra. Osim toga, imamo još oblasti na kojim se može zajednički raditi, a to je saradnja u vezi sa podizanjem kvaliteta vaspitanja i obrazovanja kroz sprovođenje male mature kao obaveze u Srbiji i kao eksperimenta u Republici Srpskoj", naglasio je Damjanović.
u Banjaluci je prošle sedmice održana tematska sjednice Odbora za obrazovanje, nauku, kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike Srpske i Odbora za obrazovanje, nauku, tehnološki razvoj i informatičko društvo Narodne skupštine Srbije.
Predsjednik Odbora Narodne skupštine Srpske za obrazovanje, nauku, kulturu i informisanje Danijela Mrda napomenula je da ova dva odbora rade s ciljem unapređenja obrazovanja, tehnološkog razvoja, očuvanja i njegovanja kulturno-istorijskog nasljeđa u Srpskoj i Srbiji.
Ona je navela da se nastavni planovi u velikom procentu preklapaju i da je legitimno pravo naroda da budu usaglašeni, kada je riječ o istorijskim činjenicama, ali i nacionalnoj grupi predmeta.
"Nema potrebe za bilo kakvim tendencioznim osjećanjima koja su se u posljednje vrijeme pojavila ili mišljenjima da to može da ugrozi istorijska ili bilo koja druga stanovišta o dešavanjima na našim prostorima. Bez obzira sa kog područja da dolaze, da li iz Srpske ili Srbije, naši naraštaji trebalo bi da njeguju istorijsko i kulturno nasljeđe", ističe Mrda.