Годишња издвајања за текуће издатке возног парка институција БиХ су око 15 милиона КМ, док је за набавку возила у посљедњих пет година утрошено око 34 милиона КМ, показала је ревизија учинка управљања возним парком у институцијама БиХ. Дакле, у посљедњих 5 година институције су потрошиле скоро 50 милиона марака.
Канцеларија за ревизију институција БиХ је провела ревизију с циљем да се испита да ли институције БиХ возним парком управљају на ефикасан и економичан начин.
Закључено је да донесени Правилник из 2014. није јасно дефинисао шта све чини возни парк институција БиХ, тј. све врсте и категорије возила, нити су јасно дефинисани критеријуми за посједовање, набавку и кориштење службених и специјализованих возила. Посљедице претходног су неуједначени правилници институција БиХ, који не обухватају све врсте возила и који генеришу различита права корисника и различите трошкове.
Донесени пропис унаприједио је дотадашње стање управљања возним парком у институцијама БиХ, али постоје индикатори који указују на то да и даље постоје слабости као и простор за унапређење.
Тако је у априлу 2023. године, донесен и нови Правилник о условима набавке и начину кориштења службених возила у институцијама БиХ с циљем прилагођавања прописаних вриједности по класама моторних возила, те отклањању и других нејасноћа.
"Предмет ове ревизије је управљање возним парком институција БиХ које су обухваћене Правилником из 2014, као и новим донесеним Правилником из 2023. године због све чешћих навода медија који се односе се на набавку скупих возила, нетранспарентно кориштење и високе трошкове одржавања, а што није примјерено тренутној економској ситуацији у земљи”, наводе ревизори.
БЕЗ АНАЛИЗА И ПЛАНИРАНИХ УШТЕДА
Дакле, прикупљени подаци о броју возила и трошковима за све институције, док су ревизори одабрали девет институција као узорак и то Министарство цивилних послова, Министарство финансија и трезора, Министарство правде, Генерални секретаријат Савјета министара БиХ, Агенција за поштански промет, Агенција за статистику, Гранична полиција, Дирекција за координацију полицијских тијела и Државна агенција за истраге и заштиту СИПА.
Утврдили су да их већина, прије него што донесу одлуку о куповини нових возила или о улагањима у постојеће, углавном не раде анализе којим би вјероватно биле направљене уштеде.
Пет од девет институција из узорка посједује 208 возила која су у 2022. години прешла мање од 10.000 километара, а знатан број ових возила је прешао и мање од 5.000 километара. Уз разумијевање да одређени послови због своје специфичности захтијевају потребу за возилом без обзира на то колико се користи, за већину возила која прелазе малу километражу институције нису понудиле увјерљиво образложење мале пређене километраже.
Иако је већина ових институција имала и нове набавке возила, ниједна није при планирању набавки возила разматрала могућност да се потреба за возилом задовољи кориштењем возила која прелазе малу километражу.
“Свако возило има своје фиксне трошкове без обзира на то да ли се и колико користи”, наводе ревизори.
Утврдили су да возило набавне вриједности 25.000 КМ има годишње трошкове од 5.350 КМ ако се не користи и то на амортизацију, регистрацију, одржавање и гуме.
Напомињу да већа пређена километража снижава просјечан трошак по пређеном километру. У земљама у окружењу постоје препоруке када се треба набављати ново возило.
"Тако се, на примјер, у Хрватској не препоручује набавка новог возила ако ће возило на годишњем нивоу прелазити мање од 10.000 километара”, истичу ревизори.
Више од 4.000 ВОЗИЛА
Према евиденцијама из модула сталних средстава укупан број свих врста возила у институцијама БиХ са 31.12.2022. године био је око 4.100, од којих се преко 80% односи на моторна возила.
Њихова просјечна набавна вриједност је око 40 хиљада КМ, а просјечна старост око осам година. Трошкови набавке, употребе и одржавања возила за институције БиХ на које се односи Правилник из 2014. за 2022. годину су износили око 23 милиона КМ.
За институције БиХ највише средстава се издваја за трошкове горива и одржавања. Ти трошкови чине око 80% текућих издатака, пише "Акта".
“Иако је донесен нови Правилник из 2023, исти није значајно отклонио слабости утврђене овом ревизијом које се тичу дефинисања возног парка, критеријума итд. Такође, Правилником из 2023. је доведена у питање транспарентност и контрола намјенске употребе возила“, истакнуто је у ревизорском извјештају.
Такође, Правилником из 2023. је укинута и обавеза евидентирања дневног кориштења возила уколико возилом управља само једна особа и не прелази више од 80 километара на дневној основи, односно да се евиденције воде на мјесечном нивоу чиме је транспарентност кориштења возила сведена на минимум, а тиме је и контрола намјенске употребе возила скоро у потпуности онемогућена.
Ова промјена представља један од највећих недостатака новог Правилника из 2023.
На основу налаза и закључака, Канцеларија за ревизију је формулисала препоруке које су упућене Савјету министара, Министарству финансија и трезора и институцијама из узорка.