Адвокат Горан Петронијевић оцијенио је да би Србија и Хрватска требале да активирају своја овлаштења као гаранти Дејтонског споразума, с обзиром на то да је нелегални и нелегитимни високи представник Кристијан Шмит извршио државни удар у БиХ, јер је себи приграбио законодавна овлашћења која му не припадају и промијенио Кривични закон БиХ.
Петронијевић је рекао да Шмит нема улогу законодавцу, већ да је приграбио себи законодавну власт, промијенио Кривични закон и прописао да ће онај ко не буде извршио његову наредбу бити кажњен затвором од шест мјесеци до пет година.
"По том члану сада гоне предсједника Републике Српске Милорада Додика. То је смијурија од изигравања права и међународног и унутрашњег", изјавио је Петронијевић за ТВ Прва.
Говорећи о циљу таквих потеза, Петронијевић је навео да су из међународне заједнице лоцирали да скидањем Додика са власти рјешавају проблем отпора Републике Српске у свим међународним захтјевима који иду према БиХ, а то се, прије свега, односи на пријем БиХ у НАТО и друга питања.
"Дакле, скидањем Додика са власти рачунају да ће добити некога ко ће у Републици Српској дати сагласност на све оне активности којима су се у Српској до сада противили. Иза тога стоји улазак у НАТО и отимање територије Српске, значи не имовине, него територије, јер имовина значи територију", рекао је Петронијевић, који је и предсједник невладине организације Центар за обнову међународног права.
Он је истакао да би на све то морале да реагују Србија и Хрватска.
"Гаранти Дејтонског споразума су Србија, као правни сљедбеник тадашње СР Југославије, и Хрватска. Према томе, треба активирати овлашћења која су у изворном Дејтонском споразуму дата и Србији и Хрватској у смислу очувања Дејтона", рекао је Петронијевић.
Он је навео да је циљ судског процеса који се води против предсједника Републике Српске пред Судом БиХ због непоштовања одлука Шмита да се Додику забрани да се бави политиком, а да је оптужба потпуно неоснована.
Петронијевић је рекао да нелегално и нелегитимно постављени високи представник долази у БиХ, прибавља бонска овлашћења која му не припадају, додајући да се у бонским овлашћењима, нити у Дејтонском споразуми, ни Уставу БиХ, не може наћи ни ријеч о законодавној улози високог представника.
Он је указао да читав овај проблем почиње од нелегалног и нелегитимног високог представника који није именован на начин како је то предвиђено Дејтонским споразумом.
Петронијевић је подсјетио да високог представника предлаже Савјет за имплементацију мира (ПИК), а верификује Савјет безбједности УН, који га мини резолуцијом поставља и он тек онда има овлашћења која су прије њега сви имали.
Он је напоменуо да чак ни ПИК није једногласно предложио Шмита, већ су Русија и још једна од земаља ставиле резерве на то.
Петронијевић је подсјетио да је био једини случај када је Кристијан Шварц Шилинг био високи представник, а није била донесена мини резолуција, али је постојала писана кореспонденција између свих чланова ПИК-а и чланица Савјета безбједности УН и пристанак на то, па је онда то замијенило мини резолуцију.
Бивши дипломата Зоран Миливојевић рекао је да је оно што је урађено директно рушење Дејтонског споразума који је на снази и да БиХ није суверена држава, јер има ПИК.
"Ово је покушај да се на силу сруши Дејтонски споразум и произведе нови статус БиХ у складу са интересима дела међународне заједнице", истакао је Миливојевић.
Он је подсјетио да је БиХ примљена у УН на основу Дејтонског споразума, али изворног, према којем она функционише са два ентитета и три конститутивна народа.