Посао вриједан 100 хиљада марака, двије фирме из Бањалуке и једна из Бијељине понудиле су да ураде за један фенинг.
У Путевима је то изабрано као најповољнија понуда за надзор изградње требињске обилазнице. Кажу, све је по Закону о јавним набавкама. Критеријум је био најнижа цијена.
Ако је по томе, онда нема дилеме јер мање од једног фенинга, напросто, не може. Пред камеру данас нису хтјели, чекају да се заврши процес. А хтјели смо да их питамо да ли су размишљали да одбију понуду јер какав то надзор може да кошта један фенинг?
Јесу ли затражили објашњење фирми које су понудиле фенинг шта за те паре могу да добију у вези надзора који је процијењен на 100 хиљада без ПДВ-а? На крају, и сами су свјесни да за тај новац не могу очекивати квалитет.
Ево шта још наводе у писаном одговору.
"Приједлог Уговора о набавци достављен је на потпис изабраној групи понуђача у складу са чланом 98. Закона о јавним набавкама. Сматрамо да нас оваква законска рјешења доводе до уговора на основу којих понуђачи, по понуђеној цијени која је и најповољнија, неће моћи квалитетно да изврше своје обавезе", наводе из Путева Републике Српске.
Зашто су онда и пристали на ту понуду и то је питање које је данас остало без одговора. Послали смо и неколико питања фирмама које су понудиле фенинг. Само из једне је стигао одговор. Питали смо шта обухвата услуга надзора за тај новац. Одговорили су.
"Услуга стручно техничког надзора обухвата све услуге према Пројектном задатку и Уговору."
Дакле, по овоме или фенинг или 100.000. хиљада посао ће се одрадити. Шта би могло да буде у позадини свега овога-врло могуће нелојална конкуренција и фирме поготову фиктивне које знају да обарају цијену и ту се отвара и питање самог Закона о јавним набавкама који све то и дозвољава. Закон допушта овакву ситуацију колико год чудна била. Милко Грмуша сматра да су путеви требали тражити образложење зашто фенинг.
"По члану 66. Закона о јавним набавкама тражи се у случају неприродно ниске понуде која се у овом случају десила да уговорни орган у овом случају Путеви Републике Српске јасно затраже образложење како је до те цијене дошло и ако то образложење не буде прихватљиво да одбаци понуду. Нигдје понављам и потцртавам у образложењу одлуке Путева Републике Српске не пише да је то затражено од стране овог конзорцијума ових компанија и ја сам увјерен да ко год се буде жалио да ће због тога и да обори", каже Милко Грмуша, правник.
Подсјећамо и ми још једном да смо од Путева тражили ову информацију јесу ли тражили образложење зашто фенинг? Колико год ова ситуација била чудна закон је дозволио. Поставља се онда и питање да ли га и у којој мјери треба мијењати јер се врло често догађа да понуђачи обарају тендере или се жале једни на друге у процесу јавних набавки због чега се радови знају отегнути а посао бити на чекању.