Од избора занимања и партнера, преко склоности према потрошачким производима, па све до шанси за каријеру – све то може бити под утицајем имена и презимена. Студије показују докле тај утицај може да иде.
Од 1. маја 2025. у Њемачкој ступа на снагу нови закон о личним именима: на примјер, омогућава брачним партнерима и родитељима да слободно одлуче о породичном презимену – на примјер, кроз двострука презимена за оба партнера или заједничко презиме за децу.
Међутим, имена су много више од пуке формалности – психолошке студије показују да она могу да утичу на разне аспекте нашег живота.
Психологија личног имена
Тако је једно америчко истраживање показало да имена попут Денис и Дена несразмјерно често доводе до тога да њихови носиоци постану зубари (дентисти). А Лоренс и Лаура несразмјерно често постају правници (lawyers).
Друга студија је показала да имена утичу и на избор брачног партнера. Људи често бирају партнере са сличним презименима. Тако се двоје са презименом Смит вјенчају двоструко чешће него што би то био случај са једним Смитом и једном Браун, или Смитом и Џоунс.
Тај утицај личног имена иде чак и до избора потрошачких производа – рецимо, чоколадица. Тако је једно маркетиншко истраживање показало да Тоња, на примјер, највише воли Twixx. Већ и само прво слово личног имена може да утиче на одлуке.
Истраживачи то објашњавају осјећајем блискости. Када наиђемо на речи које су нам познате због сличности са нашим именом, доживљавамо их као симпатичне, уливају повјерење.
То потврђују и студије из више од десет земаља, у којима су испитаници одговарали која су им омиљена слова. Наведена су управо она слова која се налазе у њиховим именима – најчешће иницијали. А то утиче на одлуке у бројним ситуацијама. Очигледно, било да ли се ради о послу, браку или чоколадици.
Утицај има и значење имена
Али не утичу само звук и познатост имена на наш доживљај особа, већ и њихово значење. У једној студији анализирано је 223.000 профила из Њемачке са пословне мреже Xинг. Резултат: људи са презименима која звуче племићки – Fürst (кнез), König (краљ), Kaiser (цар), Ritter (витез) – чешће су били на руководећим позицијама него они који се презивају Bauer (сељак), Becker (пекар) или Koch (кувар).
На срећу – како кажу и сами истраживачи – то ипак није једини критеријум за професионални успјех.
Твердокхлеб губи, Флеминг побјеђује
Слично је и са именима која нису наша лична, али су нам ипак позната. У једној студији Универзитета у Келну, испитаници су управљали виртуелним новцем и требало је да дио тог новца дају на чување другом играчу. Играч са именом Твердокхлеб је знатно ређе добијао новац од играча са именом Флеминг.
Истраживачи то објашњавају општепознатим психолошким механизмом: што нам је неки стимуланс познатији – у овом случају име – то му приступамо опуштеније.
Нето приходи разликују се и за више од хиљаду евра у зависности од имена
Лично име може открити много тога – о полу особе која га носи или о њеном поријеклу. Друштвени слој из којих потичу, рецимо, један Џастин и један Карстен, вјероватно су различити. Али, да ли се из имена неке особе заиста може закључити колика јој је плата?
Наравно, код појединачних случајева то није нарочито прецизно. Али ако се посматрају групе људи који носе исто име, заиста се може утврдити колика су им просјечна примања – колико у просјеку зарађује један Јерг или један Петер, једна Бетина или једна Лиза. То показује анализа коју је за лист Билд спровео портал Verivox – на основу 250.000 захтјева за потрошачке кредите.
Резултат: просјечна нето плата особа са одређеним именима разликује се дјелимично и за више од хиљаду евра – мјесечно! Међу мушкарцима у Њемачкој највише зарађују Карстен, Холгер, па и Јерг и Торстен – нешто више од 3.000 евра, док најмање зарађују Џастин и Леон 1923 и 1952 евра.
Када се ради о женама, Мишел и Селина зарађују најмање – по 1828 евра, а Инес и Анке највише – по 2343 евра.
А то што је разлика између просечних највиших плата жена и мушкараца такође огромна – знамо одавно, али је просто и овдје уочљиво.
(РТС)