Према писању Гардијана, након великог истраживања овог листа, три скулптуре Дејмијена Херста које је његова компанија датирала у 1990-те, заправо су направљене 2017. године.
Трио радова голуб, свјетски позната ајкула и два телета очувани у формалдехиду, посљедњих година излагани су у галеријама у Хонг Конгу, Њујорку, Минхену, Лондону и Оксфорду као примјери радова из 1990-их, Херстовог периода када је освојио Тарнерову награду.
Међутим, сва три су направили Херстови запослени у радионици у Дадбриџу у Глостерширу 2017. године, тврди Гардијан. Умјетнички радови су се први пут појавили на изложби у Хонг Конгу исте године. Изложба “Visual Candy and Natural History” била је најављена као изложба умјетникових радова “од почетка до средине 1990-их”.
Међу изложеним умјетничким дјелима биле су и три скулптуре у формалдехиду које никада раније нису биле виђене у јавности. Међу њима су били “Cain and Abel, 1994”, – телад близанци који су намјештени једно поред другог у бијелим кутијама, и “Dove, 1999”, који је представљао голубицу, раширених крила као да лети, смјештену у једну акрилну кутију испуњену течношћу. Херст је трећој скулптури, ајкули подијељеној на три дијела, дао име “Myth Explored, Explained, Exploded, 1993-1999”. Иста скулптура је изложена у Минхенском музеју урбане и савремене умјетности.
Гардијан нигдје није могао да нађе гдје се помињу ова дјела прије 2017. године. Извори упознати са сва три дјела кажу да су, супротно утиску који дају датуми у њиховим насловима, скулптуре направљене мање од годину дана прије њиховог првог појављивања у Хонг Конгу.
Сматра се да је “Dove, 1999” продата на или послије изложбе у Хонг Конгу. Телад и сецирана ајкула су се, међутим, појавиле у неколико јавних галерија и музеја широм САД и Европе, између 2018. и 2024. На свакој изложби писало је да дјела датирају из деведесетих година.
Сматра се да се датуми који се приписују умјетничким дјелима односе на годину када су завршени. Међутим Херстова компанија “Sajens Ltd” је рекла британском листу да датум који умјетник додијељује својим дјелима од формалдехида не представља датум када су направљени.
– Дјела у формалдехиду су концептуална умјетничка дјела и датум који им Дејмијен Херст додјељује је датум концепције дјела. Био је јасан током година када су га питали шта је важно у концептуалној умјетности; то није физичка израда предмета или обнављање његових дијелова, већ намјера и идеја која стоји иза умјетничког дјела – поручили су из компаније.
Тај приступ, међутим, у супротности је са индустријским нормама у свијету умјетности. Низ продаваца умјетности, галериста, академика и аукцијских кућа, укључујући и неке који су у прошлости излагали или продавали Херстова дјела, рекли су да је датум који се додјељује савременом умјетничком дјелу обично означавао годину када је физички настао, а не годину када је зачет.
– Више волим да су сада него када сам их направио – рекао је Херст пред излагање у Хонг Конгу 2017. године. У истом чланку је примјећено да нека од умјетничких дела “показују своју старост”.
То може бити у складу са сугестијом – коју је Херст демантовао – да је његова компанија уложила заједнички напор да скулптурама да изглед умјетничких дјела која су претрпила вишегодишње хабање. Извори су за Гардијан рекли да је Херстова компанија наложила запосленима да вјештачки поставља скулптуре, чинећи да изгледају као да су направљене 1990-их.
Damien Hirst’ün bir köpekbalığını üç parçaya bölerek, formaldehit içinde sergilediği, 1993 tarihli "Myth Explored, Explained, Exploded" adlı yerleştirmesi, "Yüzyılın Sonu" adlı kişisel sergisinde yer alıyor.https://t.co/PBK2Mr4Sag pic.twitter.com/G5fhm4F88y
— Denizci Toplum (@DenizciToplum) January 9, 2021