Евровизијска грозница увелико тресе Европу, а сценски наступи учесника ове године надмашили су очекивања гледалаца и стручњака. Многи се питају - колико заправо кошта све то што видимо на бини?
Иако тачан износ зависи од земље, продукције и амбиција извођача, доступне информације пружају оквирну слику трошкова:
1. Котизација (улазна такса):
Свака земља плаћа Европској радиодифузној унији (ЕБУ) одређени износ за учешће. Србија у просјеку издваја између 100.000 и 150.000 евра, док земље из "Велике петорке" попут Њемачке и УК-а плаћају знатно више - и до 300.000+ евра, јер су дио "Велике петорке".
2. Продукција наступа (сцена, ефекти, гардероба, кореографија):
Трошкови се крећу од 50.000 евра за скромније наступе, па све до 300.000 евра и више за комплексне наступе са богатом сценографијом, ефектима и кореографијом. Земље попут Шведске и Украјине често иду и преко тога.
3. Промоција (турнеје, интервјуи, спотови):
Промо турнеје (Лондон, Амстердам, Тел Авив) могу коштати још 20.000 - 50.000 евра, зависно од обима.
4. Делегација и логистика (менаџмент, пратећи вокали, техничари, тим за друштвене мреже):
Путовања, смјештај, дневнице и тимови за техничку подршку, вокале, цијели тим - све то додаје још 20.000 - 40.000 евра.
Укупно:
За просјечан наступ земља потроши између 200.000 и 300.000 евра, док раскошнији продукцијски подвизи могу достићи и више од пола милиона евра.
А колико је Србија потрошила?
У случају Србије, РТС финансира дио трошкова, док извођачи често додатно улажу или имају спонзоре. Углавном се све пажљиво планира јер се ради о великом и медијски важном наступу.
Иако нема званичних података о наступу Србије на "Евровизији 2025", процјењује се да је РТС, заједно са извођачем Стефаном Здравковићем, познатијим као Принц од Врање, уложио између 200.000 и 300.000 евра. С обзиром на његову репутацију када су визуали и сценски наступ у питању, јасно је да је највећи дио буџета отишао управо на продукцију.
Ова процјена укључује:
Учешће у такмичењу: Котизација коју свака земља плаћа Европској радиодифузној унији (ЕБУ) за учешће на Евровизији.
Продукцију наступа: Трошкови везани за сценографију, костиме, кореографију и техничку подршку.
Промоцију: Израда промотивних материјала, учешће на промотивним догађајима и турнејама.
Логистику и смјештај: Трошкови путовања, смјештаја и исхране за делегацију.
(Мондо)