Међународни тим астронома

Научници у рекордном року открили 49 нових галаксија

• Извор: Б92
  • 17.04.2024. 02:00

Међународни тим астронома открио је 49 нових гасом богатих галаксија користећи радио телескоп МеерКАТ у Јужној Африци, наводи се у недавној студији објављеној у Мјесечним обавјештењима Краљевског астрономског друштва (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society).

Иако је почетни фокус био на одређеној галаксији, тим је случајно наишао на праву ризницу открића.

"Иако тим није пронашао гас који формира звијезде у галаксији коју су проучавали, умјесто тога сам открио друге галаксије током прегледа података", рекао је др Гловацки.

У изванредном подухвату, истраживачи су укупно открили гас у 49 галаксија, показујући изванредне могућности МеерКАТ-а у откривању тајни нашег универзума.

Опсервације, омогућене од стране Интер-Универзитета Институт фор Дата Интенсив Aстрономи (ИДИА), трајале су мање од три сата, а ипак су донијеле револуционарне резултате.

"Нисам очекивао да ћу пронаћи скоро 50 нових галаксија у тако кратком времену", нагласио је др Гловацки.

Брзина открића наглашава ефикасност и снагу МеерКАТ-а у истраживању космоса.

Нове галаксије су неформално назване "49ерс" (fourtyniners), повлачећи паралелу са грозницом од 1849. године када су рудари похрлили у Калифорнију у потрази за златом. Др Гловацки упоређује ова открића са драгоцјеним зрнцима у бескрајном небу ноћи, наглашавајући њихов значај у проширењу нашег разумијевања универзума.

Поред тога, близина многих ових галаксија, које формирају групације галаксија, интригирала је истраживаче. Посебно су интересантне три галаксије директно повезане својим гасом.

"Ове три су посебно интересантне, јер смо проучавајући галаксије на другим таласним дужинама светлости открили да централна галаксија формира много звезда", објаснио је др Гловацки.

Ово откриће сугерише динамичну интеракцију између галаксија, при чему једна потенцијално усисава гас од својих сапутника како би покренула сопствену формацију звијезда, мијењајући судбину цијелог система.

Професор Ед Елсон са Универзитета Западног Кејпа, коаутор рада, хвали способности телескопа МеерКАТ.

"Ово откриће истиче сирову снагу телескопа МеерКАТ као инструмента за снимање", рекао је он.

Истиче значај развијених и примјењених метода у овом истраживању, напомињући њихову корисност за будуће велике научне анкете и мање опсервације.

Као доказ непрекидног истраживања, др Гловацки открива даља открића гасом богатих галаксија, омогућена уз помоћ Џасмин Вајт, студенткиње ИЦРАР-а.

Укратко, револуционарна открића међународног тима астронома истичу трансформишући утицај МеерКАТ-а у откривању тајни космоса. Док људско друштво продире дубље у универзум, свако откриће нас приближава разумијевању нашег мјеста у њему.