Somalija

Naučnici pronašli dva čudna minerala u asteroidu koji je pao u Africi

• Извор: Индекс
  • 02.12.2022. 17:48

Naučnici su tokom analize ogromnog svemirskog komada stijene koji je pao u Somaliji otkrili do sada neviđene materijale. Pronašli su više nepoznatih minerala.

Dva su analizirali i klasifikovali, a imenovanje trećeg trenutno razmatra Međunarodna mineraloška udruga.

Planetarni geolog Kris Herd sa Univerziteta Alberta u Kanadi predstavio je otkriće ovih minerala 21. novembra na Simpozijumu o istraživanju svemira.

Minerali su nazvani elaiite i elkinstantonit, piše "Science Alert".

"Kada god pronađete novi mineral, to znači da su geološki uslovi i hemija stijene bili drugačiji od onoga što smo prije vidjeli. Zbog toga je ovo uzbudljivo, u ovom konkretnom meteoritu imate dva minerala koji su novi za nauku", rekao je Herd.

Nalazio se u Somaliji generacijama, o njemu se pjeva u pjesmama

Spomenuta stijena, nađena u blizini grada El Alija, tek je nedavno identifikovana kao meteorit. Radi se o kamenu od 15.2 tone, što ga čini devetim meteoritom po veličini pronađenim na Zemlji.

Za sada nije poznato kada se tačno srušio na našu planetu, ali lokalno stanovništvo ga je nazvalo "Dolazak noći" (eng. Nightfall) te se o njemu tokom 5 do 7 generacija govorilo u folkloru, pjesmama i plesovima. Koristio se kao nakovanj za brušenje noževa.

Stručnjaci su ga pronašli 2019. kada su na tom području tragali za opalom. Primijetili su čudnu rupičastu stijenu, uzeli uzorke i poslali ih Herdu na analizu i klasifikaciju.

Herd je ubrzo ustanovio da se zapravo radi o željeznom meteoritu porodici IAB te ga je nazvao El Ali, prema obližnjem gradu.

U klasifikaciju IAB spada oko 350 meteorita, a karakteriše ih, između ostalog, pretežno željezo-nikalni sastav s inkluzijama silikata. Pretpostavlja se da su nastali kada se željezni asteroid otopio prilikom udara. Kako bi klasifikovali meteorit, Herd i njegov tim su napravili analizu njegovog hemijskog sastava i uočili nešto čudno.

Primijetili su da neke od inkluzija imaju neobičnu teksturu, pa je Herd zatražio pomoć mineraloga Endrjua Lokoka sa Univerziteta Alberta, koji je ubrzo ustanovio da u meteoritu postoje najmanje dva do sada nepoznata minerala.

Završio je na tržištu?

Treći potencijalni novi mineral još uvijek prolazi proces identifikacije i klasifikacije, a stručnjaci sada rade na istraživanju koji opisuje procese formiranja ovih novootkrivenih minerala i šta to znači za formiranje samog meteorita El Ali.

"To je moja struka - kako pronaći geološke procese i geološku istoriju nekog asteroida. Nikad nisam mislio da ću raditi na opisivanju potpuno novih minerala samo zahvaljujući pronalasku meteorita", objasnio je Herd.

Što se tiče samog Dolaska noći, on je uklonjen sa mjesta na kojem je ležao generacijama i odvezen je u glavni grad Somalije, Mogadišu.

Tamo je izvagan, a zatim ga je preuzela somalijska vlada. Nije poznato šta se s njime poslije toga dogodilo, ali postoje izvještaji da je prevezen u Kinu, gdje je završio u rukama trgovaca meteoritima, koji će ga vjerovatno izrezati i staviti na tržište.

Naučnici mu pokušavaju ući u trag u nadi da će u saradnji s trgovcima i kolekcionarima meteorita dobiti još komada ove dragocjene stijene i provesti daljnja istraživanja, prenosi "Index.hr".

(Foto: Univerzitet Alberta)