Ускоро на путевима можемо очекивати асфалт који ће самостално поправљати рупе – барем тако тврде истраживачи са Универзитета Свонси и Кингс колеџа у Лондону.
У сарадњи са научницима из Чилеа, развили су иновативан материјал који би могао ријешити проблем пукотина и рупа на путевима.
Како функционише самопоправљајући асфалт?
Током истраживања, научници су користили вјештачку интелигенцију како би анализирали органске молекуле у сложеним течностима, попут битумена (основног састојка асфалта). Кључ овог рјешења су сићушни порозни материјали, названи споре, које су тање од људске длаке и биљног поријекла.
Споре су испуњене рециклираним уљима, која се ослобађају када се асфалт почне распадати. Ова уља затварају пукотине и спречавају даље оштећење асфалта.
Брже и одрживије поправљање путева
Пукотине и рупе на путевима најчешће настају због продора воде и њеног смрзавања у асфалту, што може довести до озбиљних оштећења возила и скупих поправки.
Лабораторијска испитивања показују да нови асфалт може потпуно затворити мале пукотине у року од једног сата, чиме се спречава ширење и настанак већих рупа.
Осим бржих поправки, овај материјал доноси и еколошке предности.
„Коришћење одрживих материјала, попут биомасе из отпада, смањиће употребу нафте и њених продукта“, каже др Франциско Мартин-Мартинез са Кингс колеџа у Лондону.
Колика је трајност таквог асфалта?
Иако су даља истраживања неопходна, научници вјерују да нови материјали могу продужити вијек трајања путева и до 30%.
У лабораторијским експериментима, нови битумен је показао потпуну регенерацију микропукотина у року од сат времена, што би могло значајно побољшати квалитет и дуговјечност путне инфраструктуре у будућности.